
>> Pobierz pełną wersję "RAPORTU 2025. Zarządzanie odpadami w sieciach handlowych"
Digitalizacja jako odpowiedź na wyzwania
37% sieci handlowych wskazuje cyfryzację jako kluczowy trend. Automatyzacja ma pomóc w optymalizacji procesów i obniżeniu kosztów operacyjnych. Obecnie większość raportowania odbywa się ręcznie, przez co firmy tracą czas i narażają się na błędy.
- My na nowy rok mamy ustalone, że będziemy automatyzowali co tylko jest możliwe. Teraz to musi być zadbane, na każdym kroku musi być świadome podejście, co się dzieje na każdym etapie z danym odpadem - mówi jeden z respondentów badania przedstawionego w raporcie.
Cyfryzacja pozwala m.in.:
- Zautomatyzować wystawianie i zarządzanie KPO.
- Automatycznie wykrywać błędy.
- Generować wnioski o DPR bez ręcznych wyliczeń.
- Gromadzić wszystkie dane w jednym miejscu.
- Kontrolować ceny i prowadzić transparentne rozliczenia.
- Automatyzować sprawozdania roczne.
Presja kosztów
24% sieci odnotowuje znaczący wzrost kosztów zarządzania odpadami. Składają się na to:
- Wzrost minimalnej pensji krajowej.
- Nowe regulacje (BDO, ESG, BHP).
- Rosnące ceny energii i paliwa.
- Niestabilne ceny surowców.
- Nadchodzący system kaucyjny.
Co ciekawe, tylko 22% sieci zwraca uwagę na koszty operacyjne, czyli kwoty związane z bieżącą obsługą procesu.
GOZ staje się standardem
Gospodarka o obiegu zamkniętym przestaje być opcjonalna - 69% sieci ma dedykowany zespół do jej wdrażania. Aż 96% uwzględnia GOZ w strategii, przy czym 14% nadaje mu najwyższy priorytet. Motorem zmian są oczekiwania klientów oraz wymogi konkurencyjne i prawne.
Outsourcing dominuje
78% sieci korzysta z zewnętrznej obsługi gospodarki odpadowej:
- 65% całkowicie powierza ten obszar partnerom
- 13% stosuje model mieszany
- 22% polega wyłącznie na własnej logistyce
Problem w tym, że brakuje firm oferujących kompleksową obsługę wszystkich lokalizacji. - Robiliśmy mocne rozeznanie rynku i nie ma za wiele dostawców, którzy są przygotowani technologicznie i logistycznie do realizowania takiej obsługi na całym kraju - przyznaje respondent.
Zmiany w prawie budzą niepokój
34% firm nie nadąża z dostosowaniem się do nowych przepisów, a 32% wskazuje na lawinowy przyrost regulacji. - Największym problemem jest to, że o zmianach prawnych nie wiadomo wiele na tyle wcześniej, żeby można się było przygotować - tłumaczy jeden z badanych.
Przykładem jest system kaucyjny (planowany start to październik 2025) - choć połowa sieci już się przygotowuje, wiele wstrzymuje inwestycje z powodu niejasnych przepisów.
Badanie zrealizowano na próbie 100 sieci handlowych (50-500+ sklepów), przeprowadzając wywiady z kierownikami działów środowiskowych, menedżerami ESG i facility managerami.
>> Pobierz pełną wersję raportu
