Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Resort środowiska edukuje w zakresie oszczędzania energii

Resort środowiska podsumował społeczne kampanie zrealizowane w latach 2013-2014, których celem było informowanie na temat sposobów oszczędzania energii oraz budownictwa energooszczędnego.

   Powrót       06 listopada 2014       Energia   

W Polsce gospodarstwa domowe odpowiadają za konsumpcję 31 proc. energii, a blisko 70 proc. zużywanej przez nie energii to ta przeznaczona na ogrzewanie pomieszczeń. Z badań wynika, że Polacy chcą oszczędzać energię, ale nie zawsze wiedzą, jak to skutecznie robić. Liczne kampanie Ministerstwa Środowiska pod wspólną nazwą „Działania edukacyjne i promocyjne w zakresie efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii, włączając ideę domów przyjaznych środowisku” służyły uzupełnieniu tej wiedzy. Kampanie zostały dofinansowane ze środków Funduszy EOG pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.

Tym zachęca do przykręcania kaloryferów

Kampania pt. „Polak tym bardziej oszczędza ciepło” obejmuje filmy promocyjne z udziałem znanego z roli w filmie „Miś” Stanisława Tyma. W humorystyczny sposób zachęca on do przykręcania kaloryferów w domu w celu oszczędzania energii cieplnej. Nagrania emitowane są w stacjach telewizyjnych. Do tej pory zobaczyło je prawie 31 mln widzów.

„Dom, który dla mnie oszczędza”

Kampania pod nazwą „Dom, który dla mnie oszczędza” dotyczy budownictwa energooszczędnego i pasywnego i jest skierowana do osób decydujących się na budowę domu. W ramach kampanii przekonywano Polaków, że dom może oszczędzać dla swoich mieszkańców. „Dom, który dla mnie oszczędza” to hasło, na którym oparto scenariusze filmów promocyjnych oraz kampanię w prasie i internecie.

Akcja obejmowała artykuły sponsorowane na temat budownictwa energooszczędnego, które pojawiły się w tygodnikach opiniotwórczych oraz magazynach wnętrzarskich. Łącznie w 17 tytułach prasowych znalazły się ponadto reklamy prasowe. Na zdjęciach kusiły piękne, damskie buty albo elegancki, męski zegarek, a widniejące pod nimi hasła zapewniały, że właśnie dzięki wybudowaniu energooszczędnego domu będzie można zaoszczędzić pieniądze na te ekskluzywne dobra. Ministerstwo Środowiska oszacowało, że 165 400 osób przynajmniej raz widziało reklamę lub artykuły sponsorowane w prasie.

Spoty Ministerstwa Środowiska, które wykorzystywały ten sam motyw przewodni, czyli zegarek i buty z domu, który oszczędza, można było z kolei obejrzeć na popularnych portalach internetowych oraz na kanale YouTube. W okresie sześciu tygodni odtworzono je ponad 400 tys. razy.

Pomoc w planowaniu domu energooszczędnego

Reklama prasowa zachęcała również do wejścia na stronę www.oszczedzam-energie.pl. Zgromadzono tutaj informacje przydatne dla osób planujących budowę domu. Łącznie na stronie znalazło się 16 artykułów, ale także praktyczne narzędzia, takie jak np. kalkulator, który w prosty sposób pozwala przeliczyć, ile można zaoszczędzić w ciągu roku na energii potrzebnej do ogrzewania, jeśli użytkownik zdecyduje się na budynek energooszczędny. Strona zawiera również sugestie, z jakich instalacji korzystać oraz jak wysokich oszczędności można się przy tym spodziewać. Użytkownik powinien znaleźć tu odpowiedzi na następujące pytania: Na co zwrócić uwagę projektując dom energooszczędny lub pasywny? Jak powinna przebiegać budowa? Co to jest świadectwo energetyczne? Jak zdobyć dofinansowanie? Jak się mieszka w domu pasywnym? Ile można zaoszczędzić?

Podobną do strony funkcję pełni aplikacja mobilna 3D „Dom, który oszczędza” przygotowana w technologii Augmented Reality. Symuluje ona bowiem budowę domu jednorodzinnego, umożliwiając podjęcie odpowiednich decyzji i zaprojektowanie domu energooszczędnego lub pasywnego. Pozwala obliczyć wysokość rocznych oszczędności na energii do ogrzewania i wentylacji w porównaniu do budynków standardowych. Dzięki aplikacji można także obejrzeć model 3D takiego budynku. Program, który można pobrać w sklepie Google Play niebawem będzie też dostępny na urządzeniach z systemem iOS i Android.

Do komunikowania zalet budownictwa energooszczędnego zachęcano także za pośrednictwem Facebooka. Użytkownicy byli w ten sposób informowani o poszczególnych elementach kampanii i odsyłani do konkretnych źródeł informacji. Zamieszczono tu także trzy infografiki pt. „Dom, który dla mnie oszczędza”. Poprzez Facebooka można było także dowiedzieć się, gdzie w październiku serwowano „kawę z domu, który oszczędza”. Filmik podsumowujący akcję można znaleźć na stronie tego popularnego medium społecznościowego.

NFOŚiGW też wspiera i edukuje

Programy wspierające i edukujące na temat energooszczędności prowadzi także Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Obejmują one dopłaty do domów energooszczędnych, program LEMUR, Bocian i Prosument.

Wśród dopłat do domów energooszczędnych znajduje się program dla indywidualnych inwestorów, ponadto dofinansowanie do budowy domu w wysokości 30 lub 50 tys. zł i dofinansowanie do zakupu mieszkania w wysokości 11 lub 16 tys. zł. Łączna kwota dofinansowania wynosi 300 mln zł, a o środki można ubiegać się do końca 2018 roku.

Ideą programu LEMUR jest ograniczenie emisji CO2 dzięki budowie energooszczędnych budynków użyteczności publicznej. Program Bocian dotyczy rozproszonych, odnawialnych źródeł energii i jest skierowany do przedsiębiorców i samorządów. Zakłada on zwiększenie produkcji energii z instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii. Prosument promuje z kolei nowe technologie OZE oraz postawy prosumenckie, oferuje przy tym dopłaty do zakupu mikroinstalacji OZE.

Ewa Szekalska: Dziennikarz
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony