Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
21.02.2024 21 lutego 2024

Rozumiemy potrzeby biznesu i społeczności lokalnych

Każda inwestycja w OZE powinna rozpoczynać się od stworzenia „mapy drogowej” komunikacji i planów dla lokalnej społeczności. Powinno być jasne, że inwestycja wiąże się z szeregiem korzyści dla mieszkańców, gminy, zauważa Michał Głowacki, Dyrektor zarządzający Lighstource bp Polska.

   Powrót       25 września 2023       Energia       Artykuł promocyjny   
Michał Głowacki
Dyrektor zarządzający Lighstource bp Polska

Lightsource bp podpisała niedawno z Microsoftem umowę na sprzedaż energii słonecznej. Czy to model biznesowy, który będziecie kontynuowali?

Michał Głowacki (MG): Umowa PPA z Microsoftem wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu dużego biznesu na zieloną energię. W tym przypadku zobowiązujemy się do dostarczenia całej energii produkowanej przez farmę o mocy 40 MW. Osobiście bardzo się z tego cieszę, bo to nasza pierwsza tego typu wieloletnia umowa w Polsce. Pierwsza, ale na pewno nie ostatnia, ponieważ coraz więcej firm jest zainteresowane kupowaniem zielonej energii. Biznes powoli przechodzi na zieloną stronę mocy, chce mieć wkład w dekarbonizację rozwijającej się polskiej gospodarki. Nasze możliwości w tym zakresie będą w najbliższej przyszłości wzrastać, bowiem łączna moc posiadanych warunków przyłączeniowych realizowanych przez nas projektów wynosi blisko 1,2 GW.

Branża odnawialnych źródeł energii przeżywa dynamiczny rozkwit. Na rynku działa bardzo dużo firm inwestujących w zieloną energię. Często firmy różnią się od siebie pod względem priorytetów i strategii działania. A jaka jest filozofia działania Lightsource bp?

MG: Realizujemy wielkoskalowe projekty PV o dużej mocy, zarówno na wczesnym etapie ich przygotowania jak i te kupione w drodze przejęcia praw do rozwijania inwestycji. Przez kilka ostatnich lat zwiększyliśmy portfolio realizowanych projektów. Spółka posiada warunki przyłączenia do sieci 5 wielkoskalowych farm fotowoltaicznych, o łącznej mocy 1,2 GW, ale portfolio wszystkich naszych projektów sięga prawie 2,5GW!

Taka skuteczność i skala działania nie byłaby możliwa bez dobrych relacji z mieszkańcami gmin i powiatów. Bez rozmów z włodarzami gmin, właścicielami gruntów i ich sąsiadami. Jesteśmy dumni, że nasza strategia partnerstwa i przejrzystej komunikacji z lokalnymi społecznościami, przynosi tak dobre efekty.

Jesteście obecni na polskim rynku już kilka lat, macie już pewne osiągnięcia. Jakie są Wasze kolejne cele?

MG: Naszym celem jest zwiększenie naszej mocy zainstalowanej i produkcji energii odnawialnej, aby wspierać rozwój energetyki odnawialnej w kraju. Oddanie do użytku naszych wielkoskalowych farm zasili polski system energetyczny o blisko 1 GW zielonej mocy. Chcielibyśmy to zrobić w ciągu kilku najbliższych lat. Jednocześnie nieustannie szukamy również nowych możliwości inwestycyjnych, aby przyczynić się do transformacji sektora energetycznego w Polsce i zbliżyć się do osiągnięcia globalnego celu Lightsource bp, czyli 25 GW energii słonecznej do 2025 roku.

Nie będzie to możliwe, bez kontynuacji naszej strategii utrzymywania dobrych relacji z lokalnymi społecznościami. Z lokalnymi włodarzami, liderami i mieszkańcami gmin. Szczególnie teraz, kiedy duże inwestycje PV będą musiały być zawarte w gminnych planach zagospodarowania przestrzennego. Można powiedzieć, że wprowadzone niedawno zmiany w polskim prawie, wyszły naprzeciw naszej wieloletniej praktyce. Bowiem każda inwestycja w OZE powinna rozpoczynać się od stworzenia „mapy drogowej” komunikacji i planów dla lokalnej społeczności, tak aby jasne było, że inwestor OZE to nie tylko ta konkretna farma PV, ale również szereg korzyści dla mieszkańców, gminy. Dialog z władzami l i lokalnymi społecznościami jest fundamentem budowania zaufania, bez którego nie udałoby się nam osiągnąć tak wiele. A to nie jest nasze ostatnie słowo.

Co będzie stanowiło największe wyzwanie w realizacji tego celu?

MG: Największym wyzwaniem, z którym musimy się zmierzyć, jest utrzymanie konkurencyjności cenowej naszych projektów. Energia ze słońca to najbardziej ekologiczny i najtańszy sposób produkcji energii elektrycznej. Dlatego konieczność obniżania kosztów tego procesu jest kluczowa z punktu widzenia konkurencyjności rynku. Ponadto, długi proces uzyskiwania pozwoleń budowlanych oraz warunków przyłączenia do sieci znacząco wpływają na tempo realizacji projektów. W ostatnich latach obserwujemy bardzo niepokojący wzrost liczby odmów przyłączania źródeł OZE do sieci elektroenergetycznych. To duże wyzwanie, z którym musi poradzić sobie zarówno nasza branża, jak i ustawodawca. Brak możliwości przyłączenia do sieci nie może oznaczać zatrzymania realizacji projektu, a jedynie wpływa na potrzebę poszukiwania innych rozwiązań, wnioskowania o przyłączenie do sieci w innej konfiguracji technicznej, itd. To oczywiście wydłuża proces inwestycyjny a tym samym zwiększa koszty realizacji konkretnej farmy PV. Obecnie coraz częściej mówi się o rozwiązaniach stwarzających możliwości rozwoju sektora OZE bez oczekiwania na modernizację sieci. Mam tu na myśli cable pooling, czyli możliwości przyłączenia do sieci kilku źródeł w ramach istniejących już przyłączy. Naszym zdaniem zasadnym jest również wprowadzenie możliwości prawnych przyłączania odbiorców bezpośrednio do instalacji OZE.

W jaki sposób Lightsource bp przyczynia się do osiągnięcia celów klimatycznych Polski i Europy poprzez rozwijanie energetyki odnawialnej?

MG: Rozwijanie energetyki odnawialnej to kluczowy krok w osiągnięciu celów klimatycznych. Lightsource bp Polska konsekwentnie inwestuje w projekty OZE, co przyczynia się do redukcji emisji CO2 i zwiększenia udziału energii czystej w polskim miksie energetycznym. Nasze projekty generują zrównoważoną energię elektryczną, co przekłada się na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne i poprawę jakości powietrza. Cieszymy się, że możemy to robić we współpracy z lokalnymi społecznościami. To dla nas bardzo ważne.

Lightsource bpArtykuł powstał we współpracy z Lightsource bp Poland

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Trzy kluczowe dokumenty dla europejskiego wiatru. Co na to polski przemysł? (19 lutego 2024)(Nie)oczywiste korzyści. Jak efektywność energetyczna wzmacnia biznes (19 lutego 2024)OZE w budowie i na budowie. Efektywność energetyczna z perspektywy Budimeksu (19 lutego 2024)Dekarbonizacja w 11 lat. Co rekomenduje Rada BEiK (16 lutego 2024)Czas na zmianę, czyli więcej o efektywności energetycznej (15 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony