Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.09.2021 19 września 2021

Samorządowcy: Potrzebne usprawnienie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków

   Powrót       23 czerwca 2021       Energia   

Proces wdrażania uruchamianej z początkiem lipca Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków wymaga usprawnienia - wskazują śląscy samorządowcy, którzy we wtorek wystąpili w tej sprawie do ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina. Postulują m.in. uruchomienie specjalnej infolinii.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) ma działać od 1 lipca. Oznacza to nowe obowiązki dla właścicieli lub zarządców budynków i lokali. Każdy właściciel lub zarządca, posiadający źródło ciepła o mocy do 1 MW, będzie musiał złożyć specjalną deklarację. Dla już istniejących budynków na jej złożenie będzie 12 miesięcy, dla nowo powstałych - 14 dni.

CEEB

Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków wprowadzono ustawą z 28 października 2020 r. W deklaracji, którą będą musieli złożyć właściciele lub zarządcy budynków, trzeba podać m.in. informację o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw (do 1 MW) oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach.

Zobacz: Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków

Czytaj: Powstanie centralna ewidencja rodzaju ogrzewania budynków

Co proponuje ŚZGiP?

W skierowanym do resortu rozwoju wystąpieniu samorządowcy skupieni w Śląskim Związku Gmin i Powiatów (ŚZGiP(1)) wskazali na potencjalne trudności we wdrażaniu nowych przepisów. - Proponujemy, aby Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB) uruchomił specjalną, dedykowaną infolinię (przynajmniej dwa numery dla każdego województwa), dzięki której mieszkańcy będą mogli uzyskać stosowne informacje bezpośrednio u odpowiedzialnych za utworzenie i działanie bazy przedstawicieli GUNB. Jednocześnie, podobnie jak w programie Czyste Powietrze, powinny zostać uruchomione specjalne infolinie dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, wprowadzających dane do CEEB - wskazują śląscy samorządowcy.

Ich zdaniem, prowadzone obecnie przez GUNB szkolenia dotyczące nowej ewidencji odbywają się "zdecydowanie zbyt późno, by dało się w pełni profesjonalnie przygotować urzędników do prawidłowej obsługi CEEB". - Samo szkolenie kładzie nacisk wyłącznie na aspekty praktyczne, dotyczące zasilania bazy; jest zbyt syntetyczne i prowadzone dla zbyt dużej grupy uczestników (jednocześnie dla ok. 400 osób). W rezultacie, uczestnicy szkolenia dla gmin z woj. śląskiego nie uzyskali odpowiedzi na zadane w jego trakcie pytania. Przedstawiciele gmin członkowskich Związku odnieśli również wrażenie, że prezentowana podczas szkolenia baza danych nie była wersją finalną - niektóre funkcjonalności nie uruchamiały się w trakcie minipokazu - czytamy w stanowisku Związku.

Samorządy nie otrzymują dodarkowych środków

Przedstawiciele ŚZGiP wskazują także, że samorządy nie otrzymują dodatkowych środków w związku z prowadzeniem ewidencji. Według GUNB, jest tak dlatego, że nałożony na gminy obowiązek inwentaryzacji wynika z programów ochrony powietrza. Jednak według samorządów skupionych w Związku, w woj. śląskim taki obowiązek nie wynika z programu ochrony powietrza. Ponadto na potrzeby wprowadzania deklaracji do ewidencji gminy miały otrzymać tablety z dostępem do internetu i funkcją druku, których dotąd nie dostały. - Apelujemy o jak najszybsze przekazanie do samorządów gminnych tych urządzeń - napisano w wystąpieniu.

Wątpliwości samorządów budzi także to, iż w CEEB istnieje możliwość wpisywania w kluczowych polach informacyjnych danych w postaci opisu tekstowego. - Takie rozwiązanie jest niedopuszczalne: zebrane w ten sposób dane, w szczególności dla budynków wielorodzinnych, będą bezużyteczne - uważają przedstawiciele śląskich gmin i powiatów, którzy postulują usprawnienie procesu wdrażania Ewidencji. (PAP)

Samorządowcy: Potrzebne usprawnienie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Związek jest największą regionalną organizacją samorządową w Polsce - zrzesza 141 jednostek samorządu z woj. śląskiego, w tym wszystkie miasta na prawach powiatu.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Opublikowano projekt rozporządzenia dot. indywidualnego rozliczania mieszkańców z ogrzewania w blokach (09 września 2021)Metropolia skoordynuje działania programu Stop Smog w 15 gminach (20 sierpnia 2021)Radom: Pół miliona złotych na likwidację pieców węglowych (08 lipca 2021)Ranking: Jak gminy radzą sobie w programie „Czyste Powietrze”? (30 czerwca 2021)Miasta dla czystego powietrza, czyli finansowanie działań wpływających na jakość powietrza (22 czerwca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony