Blisko 230 rowerów elektrycznych mają otrzymać pracownicy urzędów miast i gmin, a także strażnicy miejscy i policjanci z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Przyjęto również wytyczne dotyczące kształtowania infrastruktury rowerowej.
Podjęte działania to element zainaugurowanego w październiku ub. roku programu pod nazwą „Rowerem lub na kole – do pracy, w pracy, z pracy”. Ma on zachęcać mieszkańców metropolii do zmiany nawyków transportowych, aby to rower stał się środkiem transportu pierwszego wyboru - w drodze do pracy, szkoły, kina czy restauracji.
Zgodnie z przyjętą przez wtorkowe zgromadzeniem Metropolii uchwałą w tej sprawie, GZM przekaże gminom pomoc rzeczową w postaci rowerów elektrycznych, której łączna wartość nie przekroczy 2 mln zł. GZM zakupi rowery elektryczne oraz przekaże je do gmin - z uwzględnieniem jednostek straży gminnej (miejskiej) lub policji na ich terenie – w liczbie wynikającej ze złożonych już wniosków samorządów. Na tej podstawie Metropolia opracowała zakres pomocy, przewidującej przekazanie gminom od 2 rowerów elektrycznych (np. do Bojszów, Ożarowic czy Wyr), po 10 (Bytom, Gliwice, Sosnowiec i Zabrze) i 11 (Katowice).
Przykład idzie z góry
Już podczas inaugurującej program październikowej konferencji prasowej na Stadionie Śląskim przedstawiciele GZM sygnalizowali, że aby pokazać, jak ważny jest rower w metropolitalnym myśleniu o zintegrowanej komunikacji, chcą kupić rowery elektryczne dla pracowników urzędów miast i gmin.
- Chcemy sprawić, aby rower zaczął być postrzegany jako równoprawny środek transportu miejskiego, a nawet - w pewnych sytuacjach - mający przewagę nad innymi środkami komunikacji. Zaczynamy od siebie - chcemy wyposażyć 41 gmin Metropolii w miejskie rowery elektryczne, które będą stanowiły służbowy środek transportu, służący do poruszania się na terenie gmin – mówiła wówczas Karolina Wadowska z zarządu Metropolii. Przywołała badania, według których do pokonywania dystansu do 5 kilometrów "od drzwi do drzwi" nie ma szybszego i lepszego środka transportu niż rower. - Chcemy wyposażyć urzędników w rowery wspomagane elektrycznie, a to znacząco wydłuży optymalny dystans podróży rowerem i poprawi jej komfort – dodała Wadowska, podkreślając, że namawiając mieszkańców metropolii do przesiadki na rowery, urzędnicy powinni dać przykład, stąd decyzja o zakupie dla nich służbowych rowerów.
GZM z nowym planem kształtowania infrastruktury rowerowej
Zachętą do powszechnego korzystania z rowerów ma też być rozwój służącej temu infrastruktury. 22 stycznia br. zarząd GZM przyjął zamówiony w poprzednim roku dokument „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Ma on stać się jedną z podstaw działań Metropolii w tym zakresie - wraz ze studium systemu metropolitalnych tras rowerowych i analizą możliwości uruchomienia wypożyczalni rowerów publicznych w skali całej GZM.
We wtorek przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak zaapelował do gmin członkowskich, aby także - na wzór innych dużych miast - przyjmowały "Standardy i wytyczne...", czyniąc go w ten sposób aktem prawa miejscowego. - My takiej kompetencji nie mamy; z naszego punktu widzenia to dokument pokazujący dobre praktyki i to, co udało się wypracować. Ale każda gmina decyduje na własny rachunek, czy chce, by ten dokument był prawem miejscowym i czy chce go stosować - zastrzegł Karolczak. (PAP)
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.