
171,3 gCO2eq/MJ – tyle wyniesie wskaźnik emisyjności dla energii elektrycznej od 1 stycznia 2025 r. Taką wartość na przyszły rok określa rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 24 września 2024 r. w sprawie wskaźnika emisji gazów cieplarnianych dla energii elektrycznej w 2025 r..
Od ustanowienia wskaźnika emisyjności w roku 2017 (więcej w artykule Emisje GHG z produkcji energii elektrycznej w 2023 roku. 5 dni na konsultacje projektu rozporządzenia) na poziomie 221,7 gCO2eq/MJ mija 7 lat. W tym czasie postanowiono corocznie aktualizować ten parametr. I tak na 2023 r. określono go na poziomie 182,1 gCO2eq/MJ., na 2024 r. było to 178,9 gCO2eq/MJ.
Czytaj też: Eurostat o spadku emisji gazów cieplarnianych w UE. Polska łączy redukcję ze wzrostem PKB
Po co ustala się wskaźnik emisyjności? Jest on potrzebny do wyliczania Narodowego Celu Redukcyjnego w transporcie i – zgodnie z uzasadnieniem projektu – ma wspierać zaangażowanie podmiotów obracających energią elektryczną stosowaną w pojazdach w jego realizację. Autorzy regulacji spodziewają się, że „efektem tej zmiany będzie z roku na rok korzystniejsza pozycja energii elektrycznej stosowanej w transporcie samochodowym do realizacji NCR”.

Redaktor naczelna, sozolog