Do miast subregionalnych trafi 600 mln euro na inwestycje w niskoemisyjny transport miejski - powiedział w czwartek wiceszef MIR Waldemar Sługocki. Miasta te będą mogły liczyć także na wsparcie projektów związanych z termomodernizacją budynków.
- Program "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020 wyklucza możliwość systemowego wsparcia miast subregionalnych, czyli dużych ośrodków miejskich niebędących wojewódzkimi - zwróciły w Sejmie uwagę posłanki PO Zofia Czernow i Agnieszka Kołacz-Leszczyńska. Jak mówiły, dla tych miast oznacza to brak możliwości finansowania z pieniędzy UE projektów dotyczących niskoemisyjnego transportu publicznego i termomodernizacji czy inwestycji w odnawialne źródła energii. Oceniły, że jest to "niesprawiedliwa polityka wobec dużych ośrodków niebędących województwami".
W związku ze zmianą globalnego podejścia Komisji Europejskiej do sektora transportu z programu „Infrastruktura i Środowisko” wypadły miasta subregionalne w dwóch komponentach - niskoemisyjny transport miejski oraz promowanie strategii niskoemisyjnej dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności obszarów miejskich.
Środki z budżetu państwa
Wiceszef Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Waldemar Sługocki mówił, że jego resort analizuje potrzeby miast subregionalnych w zakresie budowy niskoemisyjnego transportu miejskiego. - 600 mln euro będzie przeznaczone na realizację transportu miejskiego w miastach subregionalnych - zapowiedział. Wyjaśnił, że chodzi o stworzenie instrumentu finansowego, ale nie ze środków europejskich, bo takiej możliwości już nie ma. Środki miałyby zostać wygenerowane z budżetu państwa w cyklu wieloletnim, na czas trwania perspektywy finansowej realizowanej z budżetu UE.
Termomodernizacja w miastach subregionalnych
MIR - jak zapowiedział Sługocki - przyjęło stanowisko, by miasta subregionalne mogły realizować inwestycje w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" dotyczące modernizacji energetycznej budynków publicznych. Chodzi o te będące własnością rządu, jednostek budżetowych czy szkół wyższych. Konkurs będzie ograniczony i skierowany do zamkniętego grona beneficjentów, czyli miast subregionalnych, które zostały zdefiniowane w koncepcji przestrzennego gospodarowania kraju.
W najbliższy poniedziałek i wtorek będzie obradować komitet monitorujący, który ma przyjąć kryteria umożliwiające realizację inwestycji.
Sługocki podkreślił, że marszałkowie województw powinni zrewidować swoje podejście wobec miast subregionalnych i zastanowić się nad ich finansowym wsparciem z RPO.
Program "Infrastruktura i Środowisko" to największe źródło funduszy UE dla Polski, przeznaczone na inwestycje w latach 2014-2020, o wartości 27,4 mld euro. Pieniądze te będą pochodziły z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.
Program będzie wspierał m.in. rozwój infrastruktury transportowej, ochronę środowiska, energetykę i gospodarkę niskoemisyjną oraz przedsięwzięcia związane z ochroną zdrowia i kulturą. Po unijne wsparcie będą mogły sięgnąć samorządy i przedsiębiorcy, głównie duże firmy. Większy niż dotąd nacisk będzie położony m.in. na redukcję emisji. (PAP)