Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2023 29 marca 2023

Świdnik: Dofinansowanie na trzy autobusy wodorowe i stacje do ładowania pojazdów elektrycznych

   Powrót       05 grudnia 2022       Planowanie przestrzenne   

Blisko 10 mln złotych dofinansowania przyznał Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Świdnika (woj. lubelskie) na zakup trzech autobusów wodorowych i stacji do ładowania pojazdów elektrycznych. Zeroemisyjne pojazdy mają wyjechać na ulice miasta do 2024 roku.

Czytaj: Samorządy, biznes czy osoby fizyczne. Kto jest liderem w elektryfikacji transportu?

Umowy na prawie 10 mln dofinansowania, z czego 7,5 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji i ponad 2,3 mln zł preferencyjnych pożyczek, podpisał w sobotę w Świdniku wiceprezes NFOŚiGW Sławomir Mazurek i wiceburmistrz Świdnika Marcin Dmowski. Całkowity koszt zakupu trzech autobusów wodorowych i sześciu stacji do ładowania pojazdów elektrycznych dla Świdnika wynosi blisko 13 mln zł.

Wiceprezes NFOŚiGW Sławomir Mazurek zaznaczył, że zarówno poprzez autobusy wodorowe, jak i infrastrukturę do ładowania samochodów elektrycznych, Świdnik dołączy do miast, które mają coraz bardziej ekologiczny, niskoemisyjny transport.

Zdaniem burmistrza Świdnika Waldemara Jaksona podejmowane przez miasto działania są przyszłościowe. - Ich rolą (autobusów wodorowych – PAP) będzie to, że będą również wozić ludzi do dworca przesiadkowego, który jest w Świdniku, a który będzie bezpośrednio połączony z dworcem przesiadkowym w Lublinie – i powstanie cała tak sieć w województwie lubelskim – wyjaśnił Jakson, dodając, że w Strefie Aktywności Gospodarczej na terenie Świdnika powstaje fabryka autobusów wodorowych. - Jakże by było, gdyby Świdnik jako jeden z pierwszych nie miał autobusów wodorowych u siebie w mieście – dodał.

Autobusy i stacje ładowania

Jak podano w komunikacie NFOŚiGW, miasto Świdnik zakupi trzy autobusy o napędzie wodorowym. Mają to być zeroemisyjne pojazdy zasilane z ogniw paliwowych, w których układem napędowym będzie ogniwo wodorowe o mocy około 70 kW. - Autobusy o przybliżonych wymiarach 12 metrów długości i 2,5 metra szerokości zapewnią pasażerom komfortową podróż – będą niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – sprecyzowano.

Z informacji prasowej Urzędu Miasta w Świdniku wynika, że sześć ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów o mocy 72 kW powstanie w pobliżu takich miejsc, jak: placówki edukacyjne, administracyjne, zdrowotne, miejsca kultury, sportu czy sklepy. - Każda ładowarka będzie dwupunktowa (pierwszy punkt zapewni moc ładowania 50 kW prądem stałym, drugi punkt zapewni moc ładowania 22 kW prądem zmiennym) - wyjaśniono w komunikacie. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Największy polski koncern zaostrza kurs na zeroemisyjność (03 marca 2023)Zakaz sprzedaży osobowych aut spalinowych coraz bliżej. PE za nowymi normami emisji CO2 (16 lutego 2023)Redukcja emisji w sektorze transportu. KE zaproponowała nowe normy dla samochodów ciężarowych (15 lutego 2023)Inflacja wpływa na koszty działalności odpadowej. Legislacja nie pomaga (25 stycznia 2023)Do 2027 r. UE może uniezależnić się od chińskich baterii (25 stycznia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony