Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.09.2025 25 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Świdnik: Dofinansowanie na trzy autobusy wodorowe i stacje do ładowania pojazdów elektrycznych

   Powrót       05 grudnia 2022       Planowanie przestrzenne   

Blisko 10 mln złotych dofinansowania przyznał Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Świdnika (woj. lubelskie) na zakup trzech autobusów wodorowych i stacji do ładowania pojazdów elektrycznych. Zeroemisyjne pojazdy mają wyjechać na ulice miasta do 2024 roku.

Czytaj: Samorządy, biznes czy osoby fizyczne. Kto jest liderem w elektryfikacji transportu?

Umowy na prawie 10 mln dofinansowania, z czego 7,5 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji i ponad 2,3 mln zł preferencyjnych pożyczek, podpisał w sobotę w Świdniku wiceprezes NFOŚiGW Sławomir Mazurek i wiceburmistrz Świdnika Marcin Dmowski. Całkowity koszt zakupu trzech autobusów wodorowych i sześciu stacji do ładowania pojazdów elektrycznych dla Świdnika wynosi blisko 13 mln zł.

Wiceprezes NFOŚiGW Sławomir Mazurek zaznaczył, że zarówno poprzez autobusy wodorowe, jak i infrastrukturę do ładowania samochodów elektrycznych, Świdnik dołączy do miast, które mają coraz bardziej ekologiczny, niskoemisyjny transport.

Zdaniem burmistrza Świdnika Waldemara Jaksona podejmowane przez miasto działania są przyszłościowe. - Ich rolą (autobusów wodorowych – PAP) będzie to, że będą również wozić ludzi do dworca przesiadkowego, który jest w Świdniku, a który będzie bezpośrednio połączony z dworcem przesiadkowym w Lublinie – i powstanie cała tak sieć w województwie lubelskim – wyjaśnił Jakson, dodając, że w Strefie Aktywności Gospodarczej na terenie Świdnika powstaje fabryka autobusów wodorowych. - Jakże by było, gdyby Świdnik jako jeden z pierwszych nie miał autobusów wodorowych u siebie w mieście – dodał.

Autobusy i stacje ładowania

Jak podano w komunikacie NFOŚiGW, miasto Świdnik zakupi trzy autobusy o napędzie wodorowym. Mają to być zeroemisyjne pojazdy zasilane z ogniw paliwowych, w których układem napędowym będzie ogniwo wodorowe o mocy około 70 kW. - Autobusy o przybliżonych wymiarach 12 metrów długości i 2,5 metra szerokości zapewnią pasażerom komfortową podróż – będą niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – sprecyzowano.

Z informacji prasowej Urzędu Miasta w Świdniku wynika, że sześć ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów o mocy 72 kW powstanie w pobliżu takich miejsc, jak: placówki edukacyjne, administracyjne, zdrowotne, miejsca kultury, sportu czy sklepy. - Każda ładowarka będzie dwupunktowa (pierwszy punkt zapewni moc ładowania 50 kW prądem stałym, drugi punkt zapewni moc ładowania 22 kW prądem zmiennym) - wyjaśniono w komunikacie. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony