Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.01.2022 29 stycznia 2022

W Norwegii rośnie liczba samochodów na prąd

   Powrót       25 lutego 2015       Transport   

Prawie jedna piąta nowych samochodów sprzedawanych w Norwegii od początku tego roku to modele z napędem elektrycznym - poinformowała w środę wyspecjalizowana organizacja zajmująca się ruchem drogowym OFV.

Wraz z pojawieniem się wersji elektrycznej popularnego Volkswagena Golfa udział nowo rejestrowanych aut elektrycznych sięgnął 18 proc., wobec 10,6 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku - sprecyzowano.

Według OFV w żadnym innym kraju udział aut elektrycznych nie jest tak duży jak w Norwegii. W ubiegłym roku na Norwegię przypadło 31 proc. nowych samochodów elektrycznych sprzedawanych w całej Europie, gdzie udział takich aut w rynku jest ograniczony do 0,5 proc. (w Norwegii 12,5 proc.).

Norwegia zachęca inne kraje

- To pokazuje, że norweska polityka w kwestii popularyzacji samochodów elektrycznych ma się bardzo dobrze - skomentowała przedstawicielka tamtejszego stowarzyszenia na rzecz aut elektrycznych Christina Bu. Oceniła, że "to bardzo ważne", ponieważ inne kraje czerpią inspiracje z Norwegii; wskazała na inicjatywy podjęte we Francji i Wielkiej Brytanii.

Na początku lutego francuska minister ds. ekologii Segolene Royal zapowiedziała szereg zachęt, m.in. dopłatę 10 tys. euro przy wymianie starych samochodów z silnikiem Diesla na model elektryczny. We Francji samochody elektryczne stanowiły w 2014 roku jedynie 0,6 proc. nowych rejestrowanych aut, przy czym odnotowano wzrost sprzedaży o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2013.

Eksperci zwracają uwagę, że w Norwegii samochody spalinowe są wysoko opodatkowane, podczas gdy auta elektryczne są praktycznie zwolnione z podatków, co czyni je stosunkowo dostępnymi. Przykładowo Tesla S kosztowałaby dwukrotność obecnej ceny, czyli ok. 75 tys. euro, gdyby auto podlegało takiemu samemu opodatkowaniu jak tradycyjne modele. Auta elektryczne mają w Norwegii jeszcze inne przywileje, np. prawo do korzystania z pasów przeznaczonych dla transportu publicznego, bezpłatny postój na publicznych parkingach czy zwolnienie z opłat za wjazd do płatnych stref w niektórych miastach. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Samorządy nie dostaną więcej czasu na wymianę aut na elektryczne (26 stycznia 2022)Warszawa: Zarząd Oczyszczania Miasta kupił 4 samochody elektryczne (25 stycznia 2022)65 proc. Europejczyków jest gotowych dopłacić 500 euro za auto emitujące mniej zanieczyszczeń (18 stycznia 2022)Przeobrażenia polskiego ruchu drogowego. Nowelizacja ustawy o elektromobilności (20 grudnia 2021)Ślad węglowy bazą do dekarbonizacji i transformacji energetycznej przedsiębiorstwa (03 grudnia 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony