Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
02.03.2024 02 marca 2024

Warszawa zatwierdza Strefę Czystego Transportu. Są głosy sprzeciwu

   Powrót       08 grudnia 2023       Zrównoważony rozwój   

37 głosów za wobec 16 przeciw – to bilans głosowania nad uchwałą o przyjęciu Strefy Czystego Transportu w Warszawie. 7 grudnia br. Rada Warszawy zatwierdziła tym samym jej obowiązywanie od 1 lipca 2024 r. dla wybranych grup aut, w zdefiniowanym obszarze.

Jakie i czyje auta obejmie zakaz w SCT?

Wykluczenie obejmie samochody z silnikiem diesla starsze niż 18 lat oraz benzynowym - starsze niż 27 lat. Dla mieszkańców strefy, płacących podatki w Warszawie, przewidziano derogację – do stycznia 2028 r. limity wiekowe aut wyniosą dla nich, odpowiednio, 13 i 22 lata. Bezterminowo z zakazu zwolnieni będą seniorzy (powyżej 70 r. ż., będący już posiadaczami aut).

Przewidziano też wyjątki dla pojazdów służb, jak pogotowie czy straż pożarna, ale także dla pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością. Dodatkowo, w ramach wyłączeń gminnych dopuszcza się poruszanie pojazdami zabytkowymi, historycznymi czy specjalnymi (pomoc drogowa, karawany). Obostrzenia będą rosły etapowo (patrz: grafika).

Jakie dzielnice obejmie SCT w Warszawie?

Jak podaje Urząd Miasta st. Warszawy(1), SCT obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca) oraz ok. połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Protesty i sprzeciw wojewody

Sprawa spotkała się z protestami, już podczas głosowania radnych. Również wojewoda mazowiecki Tobiasz Bocheński negatywnie ocenił uchwaloną przez Radę Warszawy Strefę Czystego Transportu. Zapowiedział też kroki prawne. - Tak długo jak będzie to w mojej prawnej kompetencji gruntownie zbadam legalność uchwały – wskazał w przytoczonej przez PAP wypowiedzi.

Prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski - w czasie głosowania będący reprezentujący zrzeszenie europejskich samorządów podczas konferencji klimatycznej COP28 w Dubaju – podkreśla, że utworzenie SCT jest jednym z kamieni milowych niezbędnych do uruchomienia środków z Krajowego Planu Odbudowy. - Czy prawo do kopcenia podstarzałymi dieslami jeszcze o kilka lat dłużej ma być ponad prawem do zdrowia, a nawet życia wszystkich mieszkańców 2-milionowej metropolii? Nie wydaje mi się, żeby ktokolwiek przy zdrowych zmysłach odpowiedział na to pytanie twierdząco – cytuje Trzaskowskiego PAP.

Autorka korzystała z depesz PAP.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog

Przypisy

1/ Dzielnice objęte SCT
https://transport.um.warszawa.pl/wymogi-sct

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Strefy na Lachy (13 stycznia 2024)SCT w Krakowie zatrzymana przez WSA. NGOs i naukowcy: nie grzebmy idei, zadbajmy o powietrze (11 stycznia 2024)Strefa Czystego Transportu w Krakowie – wysokie poparcie społeczne i konsekwencja w działaniu (22 listopada 2023)Większy zakres, ale z ułatwieniami dla mieszkańców. Nowy projekt strefy czystego transportu w Warszawie (14 listopada 2023)Pojazdy wjeżdżające do SCT nie będą musiały posiadać naklejki na szybie (18 lipca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony