Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.02.2024 27 lutego 2024

Węgry chcą cofnąć zielone tablice pojazdom hybrydowym plug-in

   Powrót       09 października 2023       Ryzyko środowiskowe   

Rząd węgierski chce znieść używanie zielonych tablic rejestracyjnych dla pojazdów hybrydowych typu PHEV (ang. plug-in hybrid electric vehicle). Ma to być odpowiedź na postulaty międzynarodowych organizacji ekologicznych, takich jak Transport & Environment(1) czy International Council on Clean Transportation(2), które twierdzą, że takie pojazdy nie sprzyjają środowisku.

Zielone rejestracje oznaczają auta zeroemisyjne i nadają im specjalne przywileje, takie jak możliwość jazdy buspasem, poruszanie się w strefach czystego transportu czy bezpłatne parkowanie.

Auta hybrydowe plug-in odznaczają się m. in. większą pojemnością akumulatorów, a co za tym idzie - stosunkowo długim dystansem jazdy z wykorzystaniem prądu elektrycznego, który może wynosić ponad 60 km(3). Dla porównania, zwykłe hybrydy w ten sam sposób pokonują między 1 a 3 km. Takie pojazdy, w zależności od częstotliwości ładowania, mogą sprawdzać się w ruchu miejskim. W dłuższych trasach i na autostradach auta wykorzystują energię z silnika spalinowego, a co za tym idzie – emitują spaliny. W teorii emisje te mają być nieznaczne.

Przeprowadzony przez Transport & Environment (T&E) w 2023 r. test(4) wykazał m. in., że rzeczywista emisja CO2 testowanych hybryd plug-in (PHEV) wynosi 85-114 g/km, czyli około 3 razy więcej niż, jak podkreśla T&E, „sztucznie zaniżona przez producentów” oficjalna wartość 27-36 g/km.

W jaki sposób można wytłumaczyć postanowienie Węgier?

Zgodnie z wnioskami testu T&E, krótki zasięg elektryczny i brak szybkiego ładowania zmuszają pojazdy PHEV do polegania na silniku spalinowym, którego wpływ na środowisko jest już znany i niekorzystny dla środowiska. Istnieje ryzyko, że takie auto rozładuje się, będąc np. w strefie czystego transportu, co mija się z celami funkcjonowania takiej strefy. Ponadto niemożliwe jest wykrycie przez jednostki miejskie, kiedy auto działa w trybie spalinowym. Najprościej zatem nie wpuszczać takich pojazdów do strefy zielonego transportu, a co za tym idzie – cofnąć jego przywileje związane z zielonymi tablicami.

O komentarz decyzji rządu węgierskiego zapytaliśmy Macieja Gisa, rzecznika prasowego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) - Węgry zrobiły dobry ruch, bowiem hybrydy nie są na tyle ekologiczne, by traktować je na równi z pojazdami elektrycznymi - mówi.

Jak sytuacja wygląda na naszym „podwórku”? - W Polsce nie stosujemy zielonych tablic do aut hybrydowych. Używają ich jedynie samochody elektryczne i te z napędem wodorowym – dodaje rzecznik. Zgodnie z danymi PSPA, w Polsce w pełni elektrycznych samochodów osobowych (BEV, ang. Battery Electric Vehicles) jeździ 43 567 sztuk, a aut hybrydowych typu plug-in – 41 380 sztuk (dane z końca sierpnia 2023 r.)(5).

Zuzanna Gabrel: Koordynatorka redakcji

Przypisy

1/ Więcej pod tym linkiem:
https://www.transportenvironment.org/discover/eu-to-end-undercounting-of-plug-in-hybrid-emissions/
2/ Więcej pod tym linkiem:
https://theicct.org/us-phev-usage-regs-jun23/
3/ Więcej pod tym linkiem:
https://www.skoda-auto.pl/samochody-elektryczne/w-czym-hybryda-plug-in-jest-lepsza
4/ Więcej pod tym linkiem:
https://www.transportenvironment.org/discover/plug-in-hybrids-2-0-still-not-a-solution-for-the-climate/
5/ Więcej pod tym linkiem:
https://pspa.com.pl/2023/informacja/licznik-elektromobilnosci-po-polskich-drogach-jezdzi-juz-prawie-50-tys-samochodow-calkowicie-elektrycznych/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Efektywność energetyczna nową dewizą samorządów (22 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)Trzy razy drożej za parkowanie SUV-em. Paryż prekursorem wśród europejskich stolic (06 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony