
Rynek mocy działa od 2017 r., jako mechanizm wspierający pracę systemu elektroenergetycznego. W ramach jego funkcjonowania uczestnicy rynku – jednostki wytwórcze, magazyny energii i odpowiedź redukcji zapotrzebowania (DSR) - mogą być wynagradzani za samą gotowość do dostarczania energii, w razie prognozowanych trudności z pokryciem krajowego zapotrzebowania. Już w 2019 r. (Dz. Urz. UE L 158/54 z dnia 14.6.2019 r.), poprzez tzw. rozporządzenie rynkowe, unijny ustawodawca wprowadził limity emisyjności dla jednostek wytwórczych działających w ramach takich mechanizmów. Jako, że polskie zasoby niejednokrotnie nie mieszczą się w limitach, polski system stanął w obliczu luki w systemie. „Wprowadzenie limitu emisji CO2 na rynku mocy ograniczyło znacząco zakres podmiotów, które konkurują w ramach aukcji rynku mocy, co może prowadzić do braku pokrycia całego zapotrzebowania na moc, jakie jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw.” – czytamy w Ocenie Skutków Regulacji.
Co zmieni ustawa?
Limit emisyjności zostanie okresowo pominięty. Projekt ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy, opublikowany w piątek w RCL(1), tymczasowo dopuści do rynku mocy także jednostki, które nie mieszczą się w pułapie 550 kg CO2/MWh. Takie rozwiązanie, pod pewnymi warunkami, jest dopuszczalne przez prawo UE. W planach są cztery aukcje uzupełniające, które będą przeprowadzane po zakończeniu aukcji dodatkowych runku mocy. Czas od aukcji uzupełniającej do uruchomienia obowiązku mocowego będzie więc krótszy niż rok. Jak czytamy w OSR, nowym rozwiązaniem, dopuszczającym bardziej emisyjne jednostki, będą objęte następujące okresy dostaw: II połowa 2025 r. (aukcja półroczna) oraz na lata dostaw 2026, 2027 i 2028 (aukcje roczne).
Czytaj też: Spada wskaźnik emisyjności prądu. Opublikowano rozporządzenie na 2025 r.
Mniej emisyjne jednostki nadal premiowane
Tym samym, jednostki emitujące poniżej 550 kg CO2/MWh będą miały pierwszeństwo, jako wyłącznie dopuszczone do aukcji dodatkowych (rocznych). Aukcje uzupełniające będę ogłaszane wtedy, gdy okaże się, że w ramach aukcji głównych i dodatkowych nie udało się rozwiązać „problemu z wystarczalnością zasobów wytwórczych”. Do udziału uprawnione będą także jednostki zagraniczne. Rozwiązanie zaproponowane w projekcie, bazuje na rozporządzeniu EMD(2), które weszło w życie 16 lipca 2024 r. Wśród oddziaływań projektu wylicza się wpływ na odbiorców końcowych, którzy z jednej strony zyskają zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, z drugiej zaś – pokryją koszty runku mocy w ramach opłaty mocowej.

Redaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Na rynku mocy ogłaszane są aukcje główne z wyprzedzeniem 5-letnim i dodatkowe, z wyprzedzeniem 1-rocznym. Teraz mają dojść do tego aukcje tymczasowe – w charakterze uzupełniającym i z krótszym niż rok wyprzedzeniem.https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390164/katalog/13085797#130857972/ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenia (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L z dnia 26.6.2024 r., dalej „rozporządzenie EMD”)