Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.06.2021 25 czerwca 2021

Zakończono modernizację części toru wodnego Świnoujście-Szczecin

   Powrót       01 października 2015       Woda   

Urząd Morski w Szczecinie odebrał w środę zmodernizowane Kanały Piastowski i Mieleński na torze wodnym Świnoujście-Szczecin. Inwestycja za prawie 329 mln zł pozwoli w przyszłości pogłębić tor wodny do głębokości 12,5 metra.

Trwające ponad dwa i pół roku prace objęły modernizację ponad 13 km brzegów; wyprofilowano skarpy, umocniono je geowłókniną i ułożono narzut kamienny - poinformował Krzysztof Banach z firmy Ambermedia. Przebudowane skarpy brzegowe są jednocześnie skarpami toru wodnego.

W ramach prac zmodernizowano także towarzyszącą infrastrukturę. Powstało nowe nabrzeże techniczne, odtworzono inne nabrzeże, a także przełożono na ląd kabel światłowodowy, tworzący radarowy system zarządzania i kontroli ruchu statków.

Wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm: Energopol-Szczecin i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Całkowity koszt projektu to blisko 329 mln zł, z czego dofinansowanie z UE to nieco ponad 256 mln.

Istotny projekt rozwojowy dla Szczecina

Podczas prac saperzy Marynarki Wojennej wydobyli i zneutralizowali bardzo dużo niewybuchów, które były pozostałością po intensywnych działaniach wojennych w tym rejonie podczas drugiej wojny światowej.

Zakończony etap modernizacji pozwoli pogłębić w przyszłości tor wodny Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra, a to z kolei poprawi dostępność i konkurencyjność szczecińskiego portu. Urząd Morski w Szczecinie przygotował już w tym celu m.in. studium wykonalności, a także dokumentację środowiskową.

W ubiegły poniedziałek przedstawiciele Szczecina, Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście i Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisali list intencyjny ws. współpracy przy pogłębieniu toru wodnego oraz akwenów portowych do 12,5 metra. Współpraca dotyczy budowy pól na terenie Ostrowa Mieleńskiego, na które odkładany będzie urobek z prowadzonych prac.

Pogłębienie toru wodnego to jednen z najważniejszych projektów rozwojowych dla Szczecina - ocenił prezydent tego miasta Piotr Krzystek. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Skok na głęboką wodę, czyli perspektywy rozwoju polskich farm na morzu (16 czerwca 2021)KGP: ponad 4,2 tys. kontroli podczas ogólnoświatowej operacji "30 Days at Sea 3.0" (30 kwietnia 2021)Koronawirus w wodzie? Opracowano narzędzie do szacowania ryzyka zakażenia (27 kwietnia 2021)„Chroń morze!” to pakiet strategicznych działań na rzecz Bałtyku (23 marca 2021)Po skażeniu na Kamczatce zginęły organizmy zasiedlające dno morskie (08 października 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony