Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
22.10.2021 22 października 2021

Zdalnie sterowana Łódź

   Powrót       03 kwietnia 2015       Transport   

Elektroniczne tablice informacyjne dla pasażerów, nadajniki GPS w tramwajach i autobusach, mobline aplikacje z informacjami o ulicznych korkach i ruchu pojazdów MPK - to niektóre elementy elektronicznego systemu sterowania ruchem, który powstaje w Łodzi.

Obszarowy system sterowania ruchem, dający pierwszeństwo przejazdu pojazdom komunikacji miejskiej, obejmie w sumie ponad 240 skrzyżowań w Łodzi. Ma zacząć działać w listopadzie tego roku, wraz z oddaniem do użytku zmodernizowanej trasy W-Z.

- Dzięki temu systemowi będziemy mieli pełną informację zarówno dla pasażerów jak i dla kierowców o tym, co dzieje się w mieście - mówiła w piątek dziennikarzom zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu (ZDiT) Katarzyna Mikołajec.

W ramach prac zmodernizowanych zostanie w sumie ponad 240 skrzyżowań na najbardziej zurbanizowanym terenie miasta. Na znacznej części z nich umieszczone zostaną kamery - zarówno do podglądu, jak i rozpoznające tablice rejestracyjne. Obraz z nich będzie trafiał do nowego centrum sterowania ruchem, który powstaje przy ul. Tuwima.

Priorytet: sprawniejsza komunikacja miejska

Na przystankach ustawionych zostanie nawet 100 elektronicznych tablic informacji pasażerskiej, na których będą wyświetlane informacje o rzeczywistych czasach dotarcia autobusów lub tramwajów.

- Pojazdy MPK będą wyposażone w GPS i będą przekazywały swoje lokalizacje do tego systemu. Aktualizacja faktycznych czasów ich dojazdu wykonywana będzie więc automatycznie - wyjaśniła Mikołajec.

Podstawowym celem systemu jest uprzywilejowanie w ruchu miejskim tramwajów i autobusów. Wysyłane przez nie sygnały odbierane będą przez sensory umieszczone na trasach komunikacji publicznej, które następnie skomunikują się ze sterownikiem na skrzyżowaniu. Te ostatnie przełączą sygnalizację świetlną, aby umożliwić priorytetowy przejazd tramwajowi lub autobusowi.

Na głównych ulicach Łodzi zamontowanych zostanie też dziewięć tablic o zmiennej treści. Będą na nich wyświetlane informacje m.in. o utrudnieniach w ruchu, korkach czy zalecanych trasach objazdów. Nowy system ma być kompatybilny z działającym już systemem na trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.

Pasażerowie MPK i kierowcy będą mogli też ściągnąć na swoje telefony komórkowe bezpłatne aplikacje z informacjami o czasie oczekiwania na autobus lub tramwaj czy o utrudnieniach w ruchu.

Cały obszarowy system sterowania ruchem ma zacząć działać od listopada tego roku, wraz z oddaniem do użytku zmodernizowanej trasy W-Z łączącej osiedla mieszkaniowe Olechów, Widzew i Retkinię. Pierwsze testy i próby ruszyć mają w czerwcu. Wartość inwestycji to ok. 78 mln zł. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Żelistrzewo: Rusza budowa innowacyjnego dworca (07 maja 2021)Trwa konkurs na Najbardziej Innowacyjny Energetycznie Samorząd (06 maja 2021)Metropolia zainteresowana nowymi rządowymi dotacjami do zeroemisyjnych autobusów (24 września 2020)Minister Kurtyka: do samorządów trafi 1,3 mld zł na zeroemisyjne autobusy (23 września 2020)Kolej Plus z podpisem Prezydenta. Budżet programu to ponad 6,5 mld zł (05 marca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony