Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
24.09.2021 24 września 2021

Jest zgoda Parlamentu Europejskiego na nowe standardy emisji z silników Diesla

Mimo sprzeciwu Komisji Ochrony Środowiska eurodeputowani dali wczoraj zielone światło dla nowych standardów emisji spalin z silników Diesla, akceptując projekt rozporządzenia ustanawiającego nowy system homologacji pojazdów.

   Powrót       04 lutego 2016       Transport   

Reforma ma na celu redukcję emisji zanieczyszczeń i jest pokłosiem spalinowej „afery Volkswagena”.

W połowie stycznia Komisja Ochrony Środowiska przedstawiła rezolucję w sprawie zawetowania projektu rozporządzenia Komisji Europejskiej zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 6). Posłowie zarzucali organowi europejskiemu przekroczenie uprawnień i niespójność nowych propozycji z unijnym prawem. Tej opinii nie poparła jednak izba Parlamentu, dając 323 głosami sprzeciwu zielone światło dalszemu procedowaniu zmian.

Charakter prawny rezolucji

Artykuł 106 Regulaminu Parlamentu Europejskiego przewiduje, że właściwa przedmiotowo komisja może przedstawić całej izbie projekt uzasadnionej rezolucji wskazujący, że konkretny wniosek w sprawie aktu lub środka wykonawczego przekracza uprawnienia przewidziane w podstawowym akcie ustawodawczym lub jest niezgodny z prawem Unii z innych powodów. Rezolucja zostaje następnie poddana pod głosownie całej izby Parlamentu, która podejmując decyzję większością głosów, może sprzeciwić się przyjęciu proponowanego środka.

Koniec sporu dwóch Komisji

Członkowie parlamentarnej Komisji Ochrony Środowiska argumentowali dotychczas, że proponowana przez Komisję Europejską reforma stanowi przekroczenie jej uprawnień i jest niespójna z celem obowiązujących przepisów. Pod koniec stycznia br. Elżbieta Bieńkowska (unijna komisarz odpowiedzialna za rynek wewnętrzny, przemysł oraz przedsiębiorczość) przedstawiła w związku z tym rozbudowaną informację w tej sprawie. Zwróciła wtedy uwagę m.in. na konieczność uwzględnienia niepewności testów oraz techniczne ograniczenia, które realnie uniemożliwiają poprawę parametrów emisji w obecnie produkowanych samochodach z silnikiem Diesla. Nieskuteczność dotychczasowych mechanizmów kontroli obnażyła we wrześniu ubiegłego roku „afera spalinowa”, o której pisaliśmy tutaj. Głosowanie na plenum izby dowodzi, że przedstawione przez Komisję argumenty spotkały się ostatecznie ze zrozumieniem deputowanych.

Dalszy harmonogram prac

Wczorajsza decyzja Parlamentu kończy (przynajmniej na tym etapie) spór pomiędzy zaangażowanymi organami i pozwala Komisji Europejskiej przejść do kolejnego etapu prac, które można śledzić tutaj. 23 lutego parlamentarna Komisja Ochrony Środowiska planuje zorganizować wysłuchanie publiczne w sprawie proponowanych zmian.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Niemiecki rząd za zwiększeniem udziału OZE w transporcie (04 lutego 2021)Podsumowanie Global e-Mobility Forum 2020 (20 listopada 2020)NIK: elektromobilność w Polsce jest nadal na etapie początkowym (05 listopada 2020)Polska będzie utylizować niechciane samochody spalinowe z Europy Zachodniej (14 września 2020)120 mln zł kary za aferę dieselgate. UOKiK zakończył postępowanie przeciwko koncernowi Volkswagen (16 stycznia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony