Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
16.04.2024 16 kwietnia 2024

Zmiany klimatu mają wielkie znaczenie dla transportu

W nowym raporcie EAŚ "Adaptation of transport to climate change in Europe" wskazano, że powodzie i huragany spowodowały w ostatnich latach wiele istotnych zakłóceń w funkcjonowaniu ważnych europejskich sieci transportowych.

   Powrót       10 grudnia 2014       Ryzyko środowiskowe   

Europejska Agencja Środowiska (EAŚ) alarmuje w raporcie(1), że zjawiska spowodowane lub wzmocnione przez zmiany klimatu stają się coraz bardziej groźne dla funkcjonowania transportu, a decydenci nie podejmują żadnych większych decyzji.

Powódź spowodowała w 2013 r. uszkodzenie mostu kolejowego na Łabie, a w efekcie przerwę w funkcjonowaniu linii kolejowej Berlin- Hanower, w tym przymusowe postoje pociągów dużej prędkości z Berlina do Frankfurtu i Kolonii.

Burze zniszczyły w lutym b.r. główną linię kolejową w południowo-zachodniej części Wielkiej Brytanii, co spowodowało jej wyłączenie z ruchu na dwa miesiące. To tylko najdrastyczniejsze przykłady fatalnego wpływu groźnych zjawisk atmosferycznych na infrastrukturę transportową. Ale jest wiele innych. I tak fale upałów powodują wyginanie szyn i niszczenie nawierzchni drogowych. Wzrost poziomu morza może zagrozić funkcjonowaniu infrastruktury portowej i usługowej na wybrzeżach. Na transport mogą mieć też pośredni wpływ efekty niekorzystnych zmian klimatycznych w miejscowościach turystycznych i w produkcji rolnej.

Raport odnotowuje niewielkie postępy w dostosowaniu europejskiego transportu do zmian klimatu. Tylko 10 unijnych państw odniosło się do transportu i infrastruktury transportowej w krajowych strategiach adaptacyjnych. Ze względu na złożoność sieci transportowych oraz dużą ilość interesariuszy - od producentów sprzętu transportowego po pasażerów - dostosowanie infrastruktury transportowej do zmian klimatu jest zadaniem trudnym. Wyzwanie dla gospodarek stanowią też wysokie koszty takiego dostosowania, chociaż na wsparcie takich działań przeznaczone są środki unijne. W raporcie zwrócono również uwagę na konieczność zmian norm europejskich dotyczącej infrastruktury transportowej, w aspekcie zmiany klimatu.

W Polsce przygotowany został w 2013 r. przez Ministerstwo Środowiska dokument „Strategiczny plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030”(2) (SPA 2020).

Znajdują się w nim krótkie analizy wpływu zmian klimatu na poszczególne typy transportu. Pewne informacje dotyczące tego tematu znajdują się na platformie projektu KLIMADA „Opracowanie i wdrożenie strategicznego planu adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu” oraz w wydanej przez instytucję broszurze "Adaptacja do zmian klimatu w Polsce"(3).

Adam Erechemla: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Raport ''Adaptation of transport to climate change in Europe''
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/264-transport-climate-change-in-Europe.pdf
2/ Strategiczny plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/264-Strategiczny-plan-adaptacji-zmiany-klimatu.pdf
3/ Broszura ''Adaptacja do zmian klimatu w Polsce''
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/264-Broszura-adaptacja.pdf
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony