Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Ostatni dzwonek na uzyskanie nowych zezwoleń na przetwarzanie odpadów

23 stycznia 2016 r. straci ważność znaczna część wydanych na podstawie „starej” ustawy odpadowej decyzji. Przedsiębiorcy, którzy chcą uniknąć kar finansowych, powinni do tego czasu uzyskać nowe zezwolenia.

   Powrót       14 grudnia 2015       Odpady   

Dla prowadzenia niektórych rodzajów działalności gospodarczej prawo nakłada obowiązek posiadania koncesji lub pozwoleń. W wyniku nowelizacji może się okazać, że uzyskany przez nas jeszcze niedawno dokument już nie funkcjonuje, a wymagane jest otrzymanie zupełnie innego. W takich przypadkach prawo chroni przedsiębiorców, dając im dodatkowe terminy na dostosowanie się do nowych wymogów. Wszystko jednak do czasu.

Nowe kategorie zezwoleń

Zgodnie z art. 232 „nowej” ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.), 23 stycznia 2016 r. stracą ważność wydane na podstawie przepisów poprzedniej ustawy odpadowej (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 628 z późn. zm.): zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów, a także decyzje zatwierdzające programy gospodarki odpadami niebezpiecznymi i zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów. Wymienione rodzaje decyzji miały zniknąć z obrotu już rok temu, ale z uwagi na trudności z uzyskaniem przez przedsiębiorców nowych decyzji senatorowie zaproponowali wówczas nowelizację, która wydłużyła termin o kolejne dwanaście miesięcy.

Nowe pozwolenia wynikają z przyjęcia kilka lat temu unijnej dyrektywy 2008/98/WE, która dokonała w art. 3 wyraźnego rozróżnienia procesów odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Oba te procesy nazywane są dziś łącznie mianem „przetwarzania”. Polski ustawodawca zdecydował się nie mnożyć poszczególnych nazw dokumentów i ujednolicić terminologię. W miejsce starych pozwoleń należy uzyskać zatem zezwolenie na przetwarzanie odpadów (zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o odpadach decyzję w tej sprawie wyda nam marszałek województwa, starosta lub regionalny dyrektor ochrony środowiska).

Co powinien teraz zrobić przedsiębiorca?

Posiadacze decyzji administracyjnych wydanych na podstawie „starej” ustawy z 2001 r. powinni niezwłocznie złożyć wnioski o wydanie nowych. Podmioty prowadzące działalność związaną z gospodarką odpadami, które do 23 stycznia 2016 r. nie uzyskają nowych zezwoleń, będą traktowane jako prowadzące działalność bez wymaganego zezwolenia, czyli niezgodnie z przepisami prawa. Grozi za to kara pieniężna w wysokości od tysiąca do nawet miliona złotych (na podst. art. 194).

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

ROP na dwa tempa, segregacja BiR i mapa drogowa dla porzuconych odpadów niebezpiecznych (06 marca 2024)Potencjał, który trzeba wyzwolić. Przyszłość recyklingu aluminium według Fundacji RECAL (01 marca 2024)Jak poprawić wskaźnik recyklingu? MKiŚ rekomenduje dwie metody (31 stycznia 2024)System kaucyjny bez ROP to przepis na problemy. W 2025 r. ten drugi powinien kosztować 4 mld zł (30 stycznia 2024)NIK: BDO działa nieprawidłowo, dane niewiarygodne (24 listopada 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony