Polska Żegluga Morska oraz Polski Rejestr Statków będą współpracować przy monitorowaniu, raportowaniu i weryfikacji emisji CO2 ze szczecińskich jednostek. Umowę na rzecz ochrony środowiska podpisano w piątek - poinformował armator.
- Podpisanie umowy o współpracy to wynik wprowadzenia przez Unię Europejską rozporządzenia w sprawie kontroli emisji gazów cieplarnianych, czyli tzw. Mechanizmu MRV (Monitoring, Reporting, Veryfication) - powiedział PAP doradca dyrektora naczelnego Polskiej Żeglugi Morskiej Krzysztof Gogol. Monitoring dotyczy wszystkich statków o pojemności powyżej 5 tys. ton rejestrowanych brutto, które od 1 stycznia 2018 r. będą zawijały do portów Unii Europejskiej.
- Polski Rejestr Statków przygotowuje nasze jednostki do wykonywania pomiarów. Wybierze również odpowiednią metodę badawczą, spośród proponowanych: wnioskowanie z dokumentów dostaw paliwa, badanie jakości paliwa w zbiornikach na statkach, stosowanie specjalnych urządzeń do mierzenia przepływu paliwa lub kontrola samych spalin - wymieniał Gogol. Do tej pory nie została podjęta decyzja o wyborze zastosowanej metody ani o zakupie niezbędnych urządzeń pomiarowych.
- W 2017 r. wszystkie nasze statki będą przygotowywane do pomiarów, tak aby w 2018 r. być gotowym do mierzenia emisji gazów cieplarnianych. Polski Rejestr Statków będzie również odpowiedzialny za przedkładanie Komisji Europejskiej sprawozdań z kontroli. Obowiązek przekazywania raportów rozpocznie się 30 kwietnia 2019 r. - dodał.
- Wprowadzenie obowiązku kontroli to mały kamyczek ze strony Unii Europejskiej, aby globalnie zmniejszyć emisję CO2. Prawdopodobnie podobne działania będą w przyszłości zastosowane wobec transportu drogowego. Dzięki temu możliwa będzie zarówno kontrola, jak i redukcja emisji gazów cieplarnianych - podkreślił.
Polska Żegluga Morska współpracuje z Polskim Rejestrem Statków od początków swojej działalności, czyli od 1951 r. Wspólne działania dotyczą m.in. nadzoru stoczniowego podczas budowy statków oraz technicznego podczas ich eksploatacji. (PAP)