
Poseł na sejm RP Grzegorz Gaża złożył interpelację do Ministra Klimatu i Środowiska, prosząc o wyjaśnienie i doprecyzowanie nowych obowiązków nałożonych na przedsiębiorców z sektora gastronomicznego i HoReCa (hotele, restauracje i catering). Chodzi o ustawę z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. Poseł skierował zapytanie w ramach niedawno przyjętej zmiany przepisów o gospodarowaniu niektórymi odpadami(1).
Wiosną tego roku jako jedno z ostatnich państw w Europie Polska wdrożyła do swojego systemu prawnego uchwaloną w 2019 r. unijną dyrektywę SUP (ang: Single-Used Plastics), zwaną także dyrektywą plastikową. Przyjęta ustawa nakazuje wycofać z obrotu handlowego określone produkty, takie jak plastikowe sztućce, słomki, kubki i pojemniki na napoje. Wprowadza również opłaty za niektóre produkty jednorazowego użytku, na przykład pojemniki na żywność. Obliguje firmy do zapewnienia opakowań alternatywnych. Zmiana prawa w dużym stopniu wpłynie więc na branżę gastronomiczną, a kary nakładane za łamanie ustawy mogą sięgać nawet 0,5 mln zł.
Czytaj też: Ustawa implementująca dyrektywę SUP trafiła do Senatu
Treść interpelacji oraz odpowiedzi ministerstwa
W swojej interpelacji z 22 sierpnia 2023 r. poseł Grzegorz Gaża przywołuje szacunki Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zgodnie z którymi wartość branży gastronomicznej i HoReCA w Polsce wynosi niemal 26 mld zł, z zatrudnieniem sięgającym miliona pracowników. W związku ze skalą zjawiska niezbędna staje się stabilność regulacyjna i precyzja panujących zasad. Autor interpelacji zwraca się do ministra z pytaniem o to, czy obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorcę dostępności przedmiotowych opakowań wielokrotnego użytku lub opakowań alternatywnych, wymieniony w artykule 3b ust. 3 ustawy z 14 kwietnia 2023 r., dotyczy również sprzedaży żywności na wynos lub w dostawie. Pyta też, czy obowiązek dodatkowo obejmuje przyjmowanie zużytych opakowań od klientów przez jednostki gastronomiczne (a także wymienione obok w ustawie jednostki handlu detalicznego i hurtowego).
Na interpelację odpowiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Jacek Ozdoba(2). W piśmie z 5 września informuje, że ustawodawca nie różnicuje sposobów dystrybucji produktów jednorazowego użytku. Nie ma zatem znaczenia, czy konsument zużył je w restauracji, w sklepie czy też zabrał na wynos albo otrzymał jako dostawę do domu. Przedsiębiorcy będą zatem musieli zapewnić opakowania alternatywne w każdym możliwym przypadku. Odpowiadając na pytanie dotyczące obowiązku przyjmowania zużytych opakowań od klientów sekretarz Ozdoba stwierdza, że ustawa takiego obowiązku nie wprowadza.

Dziennikarz
Przypisy
1/ Więcej na temat pod tym linkiem:https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=CUXCNB2/ Dokument znajduje się pod tym linkiem:
https://orka2.sejm.gov.pl/INT9.nsf/klucz/ATTCVEHLE/%24FILE/i43932-o1.pdf