
© RZGW w Gdańsku
Koryta 3 rzek przebudowane
Prace na rzece Wąskiej polegały na przebudowie koryta, a ich celem było zabezpieczenie przed zalaniem polderów Żuław Elbląskich. Przebudowa zniszczonych umocnień i budowa nowych zwiększyła przepustowość koryta i ułatwia spływ wielkich wód oraz lodów. Udrożniono również światło mostów drogowych w miejscowościach Węzina, Rzeczna i Drużno. Ostateczna wartość zadania wyniosła 3,3 mln. zł.
Przebudowa koryta rzeki Motława na terenie Powiatu Gdańskiego oraz Tczewskiego polegała na nadaniu właściwych spadków dnu rzeki, wykonaniu umocnień brzegowych. Celem zadania była poprawa bezpieczeństwa przeciwpowodziowego terenów przyległych do rzeki. Zwiększony został przekrój hydrauliczny rzeki dla swobodnego spływu wód powodziowych, co zminimalizowało zagrożenie podtapianiem. Przed przystąpieniem do prac przesadzono z obszaru inwestycji część roślin objętych ochroną, a dno pokryto kamieniami mającymi ułatwić bytowanie organizmom wodnym. Koszt realizacji zadania to 6,6 mln zł.
Ukończono również przebudowę koryta rzeki Dzierzgoń, której celem było zabezpieczenie koryta na odcinku od granicy rezerwatu jeziora Drużno do małej elektrowni wodnej MEW w mieście Dzierzgoń. Przeprowadzone roboty umożliwią swobodny spływ lodu, wód roztopowych, wód powodziowych i wód polderowych. Przyczynią się także do ochrony terenów przyległych przed podtapianiem.
Ostrogi ważne dla zimowej akcji lodołamania
Celem odbudowy 10 ostróg na Wiśle w gminach Subkowy i Tczew było zapobieganie powstawaniu powodzi zatorowych i zapewnienie odpowiednich głębokości dla pracy lodołamaczy. Ostrogi zmniejszają ryzyko powodzi o zasięgu regionalnym. Efektem odbudowy jest odsunięcie nurtu rzeki od brzegów i jego koncentracja, co sprzyja utrzymaniu warunków umożliwiających prowadzenie zimowej akcji lodołamania, redukuje erozję brzegową oraz chroni wały przeciwpowodziowe przed uszkodzeniem. Koszt robót to niemal 6 mln zł.
Trwa przebudowa ujścia Wisły
Trwają jednocześnie prace przy największym zadaniu projektu polegającym na przebudowie ujścia Wisły. Wykonano tam w większości prace związane z remontowanym odcinkiem 600 m kierownicy wschodniej oraz głowicy kierownicy wschodniej, a także część prac związanych z wydłużeniem kierownicy wschodniej. W trakcie są prace związane z remontem 550 m kierownicy zachodniej oraz z budową głowicy ją kończącą.
Projekt „Kompleksowe zabezpieczenie Żuław – Etap I – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dziennikarz