Resort klimatu zachęca przedsiębiorców do darmowych szkoleń internetowych z funkcjonowania Bazy Danych Odpadowych (BDO). Ze strony internetowej IOŚ wynika, że jedno z nich odbędzie się w czwartek. W styczniu planowanych jest jeszcze pięć takich szkoleń.
Instytut Ochrony Środowiska - PIB wyjaśnił, że czwartkowe webinarium, internetowe szkolenie (potrwa od godz. 10 do 13) i jest skierowane do podmiotów, które chciałaby się dowiedzieć, jak poprawnie wypełnić wniosek rejestracyjny, aktualizacyjny i o wykreślenie z BDO.
Program szkolenia przewiduje: logowanie do systemu BDO; złożenie wniosku rejestracyjnego (uzupełnienie formularza, dodanie nowego miejsca prowadzenia działalności, uzupełnienie decyzji i wybranych tabel, wysłanie wniosku); omówienie wniosku aktualizacyjnego i o wykreślenie.
Maksymalna liczba uczestników webinarium - 1000 osób
Instytut poinformował, by przed rozpoczęciem szkolenia sprawdzić przeglądarkę, z której się korzysta. - Jeśli wybraną przeglądarką jest Internet Explorer, to prosimy o skorzystanie podczas webinarium z innej przeglądarki, np. Chrome, Firefox, Opera, Edge, Safari - wyjaśniono. Należy również korzystać z najnowszej, zaktualizowanej wersji przeglądarki. Sprawdzić ustawienia głosu w komputerze oraz na karcie, w której otwarta jest strona z webinarium.
IOŚ dodał, by w trakcie transmisji wyłączyć inne używane aplikacje. Minimalna prędkość łącza internetowego powinna wynosić 512 kbps. W przypadku wolniejszego łącza mogą pojawić się zakłócenia obrazu, dźwięku.
- Uprzejmie informujemy, że aplikacja webinarowa nie nakłada ograniczeń na liczbę zarejestrowanych użytkowników. Natomiast maksymalna liczba uczestników jednego webinarium to 1000 osób. W związku z tym w szkoleniu będzie mogło wziąć udział pierwszych 1000 osób, które wejdą na webinarium o godz. 10.00 - poinformowano.
Styczniowe webinaria - terminy
Instytut zapewnił, że osoby, który nie dostaną się na czwartkowe webinarium, będą mogły wziąć udział w kolejnych szkoleniach. Terminarz planowanych szkoleń dostępny jest na stronie internetowej Instytutu. Styczniowe szkolenia odbędą się: 20, 21, 22, 27, 29 stycznia.
Zgodnie z przepisami, firmy zajmujące się gospodarką odpadami, tj.: odbiorem, transportem, przetwarzaniem odpadów, muszą być zarejestrowane w BDO i za pomocą tej platformy od 1 stycznia cyfrowo "rozliczać" się z odpadów.
Obecnie w Senacie rozpatrywana jest nowelizacja ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku, która wydłuża do 30 czerwca br. możliwość prowadzenia ewidencji odpadowej w formie papierowej.
Pierwszy taki system w Europie
Nowela ustawy dot. BDO (inicjatywa poselska) była spowodowana tym, że nie wszyscy przedsiębiorcy znaleźli się w Bazie. Obowiązek rejestracji upłynął 24 lipca 2018 roku. Wiele firm czekało jednak z tym do ostatniej chwili, czyli do końca 2019 roku.
Jak informował dyrektor IOŚ Krystian Szczepański, BDO to pierwszy w Europie system, który tak szeroko obejmuje kwestie gospodarki odpadami. Informował, że w Bazie zarejestrowanych jest obecnie ponad 188 tys. firm. Zwracał uwagę, że Baza może generować problemy głównie dla tych firm, które do tej pory nie musiały prowadzić sprawozdawczości, ewidencji odpadowej. Jak zaznaczył, dotychczasowa ewidencja praktycznie się nie zmieniła. Różnicą jest to, że ma być ona prowadzona elektronicznie.
Krytycznie o funkcjonowaniu Bazy wypowiadają się przedstawiciele branży odpadowej, którzy twierdzą, że potrafi się ona zawieszać na kilka godzin, co uniemożliwia wystawianie odpowiednich dokumentów. Według części z nich, wydłużenie o pół roku obowiązywania papierowej ewidencji może rozszczelnić system, skoro część firm rozliczać się będzie z opadów za pomocą BDO, a inne firmy nie.
Terminarz szkoleń z zakresu BDO dostępny na stronie Instytutu Ochrony Środowiska.
Źródło: PAP