Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.09.2025 23 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Dlaczego na rynku brakuje biopaliw lotniczych i jak z BDO radzi sobie rynek zbiórki UCO?

Lotnictwo chce tankować samoloty biopaliwami. Chce, ale nie może, bo takie paliwo to wciąż towar deficytowy. Za to coraz większym zainteresowaniem cieszy się zbiórka zużytego oleju spożywczego (UCO).

   Powrót       06 marca 2020       Planowanie przestrzenne   

Podczas II Seminarium „Biopaliwa - prawo, rynek i trendy”, zorganizowanego CBE Polska, także te tematy zostały poruszone.

Pierwszą część relacji z wydarzenia można przeczytać tutaj.

Biopaliw lotniczych jak na lekarstwo

Szacuje się, że lotnictwo odpowiada za 2 proc. emisji globalnej CO2. Odkąd w 2011 r. lotnictwo zostało objęte system UE ETS, efektywność paliwowa zyskała na znaczeniu. Jak wyjaśniał Mateusz Dziudziel, kierownik Działu Planowania i Rozliczania Paliwa Lotniczego w Polskich Liniach Lotniczych LOT, w lotnictwie paliwa alternatywne są obecnie określane mianem „sustainable aviation fuel (SAF)” a nie „biojet fuel”. - Ma to zachęcić do korzystania z paliw trzeciej generacji i rzeczywiście lotnictwo jest zainteresowane takimi paliwami – wskazywał Mateusz Dziudziel.

Paliwo SAF różni się od stosowanego na co dzień paliwa lotniczego Jet A-1 procesem technologicznym, konkretnie jest wytwarzane z innego surowca (np. alg, zużytego oleju kuchennego), ale w efekcie końcowym musi spełniać wysokie standardy określone w certyfikacji.

- Problem z „sustainable aviation fuel” polega nawet nie tyle na tym, że jest trzykrotnie, a czasem nawet czterokrotnie droższe, ale na tym, że praktycznie nie jest dostępne na rynku. Udział SAF w światowym rynku paliw lotniczych to zaledwie 0,03 proc! Od 2008 r. na paliwie alternatywnym wykonano 230 tys. lotów. Dla porównania PLL LOT wykonują rocznie 130 tys. lotów – wyjaśniał Dziudziel.

Więcej o efektywności paliwowej pisaliśmy tutaj.

Zarówno PLL LOT, jak i Urząd Lotnictwa Cywilnego intensywnie pracują nad możliwością wytwarzania SAF w Polsce z odpadów komunalnych.

Potencjał UCO rośnie

UCO, czyli zużyty olej spożywczy, to cenny i poszukiwany surowiec dla produkcji biopaliw. Jak wyjaśniała Katarzyna Korupczyńska, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju biznesu w Euro Eko Polska, firmy zajmujące się transportem i magazynowaniem zużytego oleju kuchennego w ciągu ostatnich dwóch lat zderzyły się z nowymi restrykcyjnymi wymogami prawnymi, którym wiele małych podmiotów nie jest w stanie podołać(1).

BDO – wysokie kary i notoryczne kontrole

Transport jest w czasie rzeczywistym monitorowany, a kierowca zawsze musi posiadać kartę przekazania odpadów (albo fakturę, jeśli to transport międzynarodowy). W razie kontroli za brak dokumentu potwierdzającego rodzaj i ilość przewożonego odpadu grozi kara do 10 tys. zł. Kontrole ze strony wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska i służb celnych notujemy przynajmniej 1 raz w tygodniu w przypadku transportu cysternowego – wskazywała prelegentka.

Od 1 stycznia br. obowiązują przepisy, na mocy których wszystkie firmy: zarówno odbierające UCO, jak i firmy taki olej wytwarzające muszą być zarejestrowane w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). – Niezależnie więc, czy od klienta odbieramy 30 kg, czy 3 tony odpadu, procedura wygląda tak samo, dostawca musi zalogować się do systemu, gdzie określa wagę odpadu oraz datę i godzinę planowanego odbioru, co dla firm transportujących jest nie lada wyzwaniem, np. w przypadku awarii samochodu, trzeba zmieniać wszystkie dane na daną trasę – wskazywała Katarzyna Korupczyńska.

Dodała także, że obecnie w BDO jest zarejestrowanych ok. 20 proc. dostawców firmy, ale ta liczba systematycznie wrasta.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Przypisy

1/ Są to te same wymogi, którym podlega cała branża odpadowa, czyli m.in. przepisy przeciwpożarowe, zabezpieczenie roszczeń (300 zł na każdą toną oleju), wizyjna kontrola miejsc magazynowania odpadów czy obowiązek rejestracji w systemie BDO.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

MRiRW i Politechnika Warszawska z umową nt. biopaliw (07 lutego 2025)XI edycja konkursu GreenEvo. Nabór wniosków dla zielonych technologii do 25 marca br. (27 stycznia 2025)OZE to już 45,3% unijnej produkcji energii elektrycznej. Najniższe wyniki są w transporcie (31 grudnia 2024)Ważny krok ku rozpowszechnieniu biopaliw (19 grudnia 2024)1,19 mld pasażerów linii lotniczych w 2023 r. – a będzie więcej. Czas na przesiadkę do pociągów? (11 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony