Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Branża lotnicza wzywana do przestrzegania ustaleń ws. redukcji CO2

   Powrót       12 czerwca 2017       Ryzyko środowiskowe   

Szef Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) podczas szczytu branży lotniczej w Meksyku wezwał szefów linii lotniczych do przestrzegania ustaleń z 2016 roku w sprawie redukcji emisji dwutlenku węgla.

Chodzi o zawarte w Kanadzie w 2016 roku porozumienie w ramach 39. Sesji Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Jednym z istotnych osiągnięć Zgromadzenia było przyjęcie globalnego porozumienia odnośnie wdrożenia mechanizmu kompensacji i redukcji CO2 w międzynarodowym lotnictwie cywilnym - zwanym CORSIA (Carbon Offset and Reduction Scheme for International Aviation). Przewiduje ono, że po 2020 roku linie lotnicze będą musiały równoważyć wzrost emisji.

Decyzja Trumpa ws. wystąpienia z porozumienia paryskiego nie jest przeszkodą dla CORSIA

- Szefowie linii lotniczych powinni przestrzegać ustaleń z 2016 roku, zwanych CORSIA, nawet wtedy, kiedy prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump zerwał w ubiegłym tygodniu ustalenia paktu klimatycznego - powiedział Olumuyiwa Benard Aliu, szef Rady ICAO, podczas jednego z paneli w Cancun. - Musimy promować realizację tej historycznej umowy - dodał Olumuyiwa Benard Aliu.

Dyrektor generalny Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac zapewnił, że linie lotnicze będą trzymać się swoich zobowiązań. - (…) nie jest to przeszkodą w realizacji CORSIA - powiedział szef IATA w nawiązaniu do decyzji prezydenta USA. Dodał, że "pozostajemy zjednoczeni w przestrzeganiu CORSIA i naszych celów dotyczących zmian klimatycznych". Przypomniał, że ustalenia w 2016 r. były "przełomowe" dla redukcji emisji CO2 w międzynarodowym lotnictwie. Jak wskazał, już 70 państw wykazało się dobrowolnym udziałem w programie. Według niego będzie to istotny czynnik zaangażowania przemysłu lotniczego w neutralną redukcję emisji dwutlenku węgla od 2020 r.

Szacowany koszt porozumienia w 2025 roku to od 1,5 do 6,2 mld dol.

Ustalenia ICAO z 2016 r. oznaczają w praktyce kupowanie przez przewoźników "jednostek emisyjnych", które będą generowane przez projekty mające na celu redukcję CO2 w innych działach gospodarki (np. przez odnawialne źródła energii). W pierwszej fazie, od 2021 do 2026 roku, 65 krajów generujących łącznie 80 proc. ruchu lotniczego (głównie cały szeroko rozumiany Zachód, w tym cała UE, ale też np. Chiny) będzie uczestniczyło w tym programie na zasadach dobrowolności. Kolejna faza, która obejmie zdecydowaną większość krajów mających znaczących przewoźników, będzie już obowiązkowa. Branża szacuje, że porozumienie będzie kosztowało linie lotnicze od 1,5 do 6,2 mld dol. w 2025 r., w zależności od cen jednostek dających prawo do emisji. Ogólnie koszty mają oscylować w okolicach 1,8 proc. przychodów linii.

Z Cancun Aneta Oksiuta (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Maksimum 5 ton metanu na 1000 ton węgla od 2027 r. PE przyjmuje nowe przepisy (15 kwietnia 2024)PE przyjął nowe cele redukcyjne CO2 dla ciężarówek i autobusów (11 kwietnia 2024)Biogospodarka to konieczny kierunek dla przedsiębiorstwa rolno-spożywczego (08 kwietnia 2024)Rekordowy spadek emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej (05 kwietnia 2024)Potrzeba co najmniej 6 mld zł rocznie? Przyszłość Czystego Powietrza (04 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony