Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
EVBox PublicLine - stacja ładowania pojazdów elektrycznych w przestrzeniach publicznych firmy Engie

Samorządowcy postulują o zmiany w ustawie o elektromobilności

a+a-    Powrót       13 marca 2019       Transport   

Samorządowcy z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii postulują o zmianę zapisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ich zdaniem ustawa ta, jeżeli nie zostanie w trybie pilnym znowelizowana, będzie implikowała sporo problemów.

- Trzeba bić na alarm. Postawiliśmy sobie (w ustawie - PAP) warunek wyższy niż dyrektywy UE, a on w skali kraju jest po prostu niewykonalny. Gdyby wszystkie firmy, które mają związki z samorządami, chciały od 1 stycznia 2020 r. spełnić ustawę o elektromobilności, to tych samochodów elektrycznych w Europie zabraknie - mówił podczas wtorkowego zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Czech.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych stanowi, iż w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny mieć we flocie użytkowanych pojazdów 10 proc. samochodów elektrycznych. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy. Docelowo co najmniej 30 proc. pojazdów ma być zero- lub niskoemisyjne. Ponadto w gminach ma rozwijać się infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych.

Samorządy będą musiały wygasić wiele umów

Jak mówił burmistrz Czech, ustawowe wymogi nie dotyczą tylko pojazdów bezpośrednio użytkowanych przez urzędy miast czy gmin, ale także innych, których właścicielem jest samorząd (w Tarnowskich Górach do miasta należą np. auta użytkowane przez jednostki ochotniczej straży pożarnej), a ponadto wszystkich podmiotów wykonujących zadania zlecone przez gminę. Burmistrz Tarnowskich Gór ocenił, że o ile uzyskanie wymaganego procentu udziału aut elektrycznych w samym urzędzie gminy jest - jak mówił - "teoretycznie możliwe", o tyle wyegzekwowanie tego np. od firmy wywożącej w mieście odpady może już spowodować problemy.

- Jeżeli ta firma na dzień 31 grudnia br. nie wykaże się spełnianiem warunków wynikających z ustawy o elektromobilności, to umowa z tą firmą z dniem 1 stycznia przyszłego roku wygasa, a takich umów z różnymi podmiotami samorządy mają sporo - zauważył Czech, wskazując, iż z interpretacji ustawy wynika, iż także np. Poczta Polska powinna spełniać ustawowy warunek, jeżeli ma umowę z miastem na świadczenie usług.

Grupa nacisku na rząd?

Przewodniczący zgromadzenia GZM, prezydent Tychów Andrzej Dziuba, podkreślił, że rozwiązanie problemu wymaga zmian legislacyjnych w ustawie. Poinformował, że wkrótce w tej sprawie samorządowcy z różnych regionów mają spotkać się w Gdyni, z inicjatywy prezydenta tego miasta Wojciecha Szczurka.

- Chodzi o to, żeby stworzyć lobby, grupę nacisku na rząd, aby zmienić ustawę o elektromobilności, bo ona rzeczywiście będzie implikowała mnóstwo problemów, jeżeli nie zostanie w trybie pilnym znowelizowana - ocenił Dziuba, podkreślając, że w tym zakresie potrzebny jest wspólny głos samorządów i organizacji samorządowych.

Przepisy stanowią, że od przyszłego roku co najmniej 10 proc. floty pojazdów użytkowanych przez większe samorządy powinny stanowić auta elektryczne. Samorządy (powyżej 100 tys. mieszkańców i 60 tys. samochodów) w kolejnych latach powinny także tworzyć plany budowy uzupełniających je publicznych sieci. Powinny współpracować przy tym z dystrybutorami energii, a ci budować następnie stacje ładowania, na końcu wyłaniając dla nich zarządców. Z roku na rok rosnąć ma także udział zeroemisyjnych autobusów w komunikacji publicznej. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Fabryka rdzeni silników elektrycznych powstanie w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (20 marca 2019)Czeski rząd nie wesprze prywatnych zakupów samochodów elektrycznych (19 marca 2019)Firmy motoryzacyjne muszą inwestować w infrastrukturę dla aut elektrycznych (18 marca 2019)ElectroMobility Poland: przed 2023 r. ruszy produkcja polskich samochodów elektrycznych (18 marca 2019)Elektromobilność w gminach o rok później – będą zmiany w ustawie (15 marca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony