Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
02.08.2025 02 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Nie tylko nowa definicja pojazdu bezemisyjnego. Projekt rozporządzenia w trakcie konsultacji i opiniowania

   Powrót       24 marca 2022       Planowanie przestrzenne   
Samochód elektryczny

Na portalu Rządowego Centrum Legislacji (RCL) pojawił się projekt rozporządzenia(1) Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie ws. warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Treść projektu podlega obecnie konsultacjom publicznym i opiniowaniu.

Zaproponowane przez resort infrastruktury zmiany mają na celu wdrożenie korekt do polskiego porządku legislacyjnego ze względu na treść dyrektywy ws. maksymalnych wymiarów niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. ws. maksymalnego dopuszczalnego obciążenia pojazdów w ruchu międzynarodowym.

Szczegóły zmian w treści projektu rozporządzenia

Jakich korekt można zatem spodziewać się w projekcie omawianego rozporządzenia? Ministerstwo Infrastruktury poinformowało w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), że nowelizacja zakłada m.in. dodanie nowej definicji pojazdu bezemisyjnego i bezemisyjnego pojazdu ciężkiego. Ponadto określona zostanie większa niż dotychczas dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów napędzanych paliwem alternatywnym o dodatkową masę z racji zastosowania technologii paliwa alternatywnego wynoszącej maksymalnie 1 tonę oraz zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów i zespołu pojazdów bezemisyjnych o dodatkową masę z racji zastosowania technologii bezemisyjnej wynoszącej maksymalnie 2 tony.

Zmiany w polskim prawie wpłyną w ten sposób m.in. na producentów pojazdów.

- Wprowadzenie wymagań masowych dla zespołu pojazdów napędzanych paliwem alternatywnym oraz pojazdów i zespołu pojazdów bezemisyjnych przyczyni się do zwiększenia efektywności paliwowo-emisyjnej oraz dostępności tego rodzaju pojazdów, co przełoży się na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń - wskazano w OSR.

Na obecną chwilę nie poinformowano, na kiedy planuje się wprowadzenie w życie zapisów nowelizacji omawianego rozporządzenia.

Magdalena Więckowska: Dziennikarz

Przypisy

1/ Projekt rozporządzenia dostępny pod linkiem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12357901/katalog/12863423#12863423

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony