Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista/ka ds. magazynowania energii Fundacja WWF Polska
C-Green: Mokre osady ściekowe przekształcone w czysty biowęgiel InnoEnergy

Do Sejmu wpłynął projekt zmieniający ustawę o cenach prądu

a+a-    Powrót       10 czerwca 2019       Energia   

Do Sejmu wpłynął w piątek projekt zmiany ustawy o cenach prądu. Zamraża on na poziomie z czerwca 2018 r. ceny dla gospodarstw domowych, jednostek samorządu terytorialnego, szpitali, mikro- i małych firm. Większe firmy od 1 lipca br. mają płacić ceny rynkowe i ubiegać się o pomoc de minimis.

Projekt, wniesiony przez grupę posłów PiS zakłada, że ceny dla odbiorców z grupy taryfowej G, w tym gospodarstw domowych, mikro- i małych firm, szpitali, jednostek sektora finansów publicznych, w tym samorządów, oraz państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadającymi osobowości prawnej (np. Lasów Państwowych) przez cały 2019 r. będą miały zamrożone ceny energii. Odbiorcy ci, za wyjątkiem gospodarstw domowych, będą musieli składać specjalne oświadczenie.

Zgodnie z założeniem projektu, od 1 lipca 2019 r. średnie i duże firmy zapłacą rynkowe ceny energii, a potem będą się mogły ubiegać o zwrot wyższych kosztów na zasadach pomocy de minimis. W uzasadnieniu wskazuje się, że przedsiębiorstwa energochłonne otrzymają pomoc na mocy oddzielnej ustawy.

W projekcie zmian o cenach prądu: dopłaty do aut elektrycznych

Projekt zmian ws. cen prądu zakłada opłaty do zakupu samochodów z napędem elektrycznym i wodorowym. Z pomocy będą mogły korzystać osoby fizyczne niewykonujące działalności gospodarczej.

Jak napisano, "celem proponowanej zmiany jest rozszerzenie o osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej katalogu podmiotów, jakie mogą uzyskać wsparcie na zakup pojazdów osobowych (kategoria pojazdu zgodnie z ustawa prawo o ruchu drogowym -M1) zasilanych wyłącznie wodorem lub energią elektryczną". Pomoc ma pochodzić ze specjalnego Funduszu.

Obecnie o wsparcie na zakup pojazdów występować mogą jedynie przedsiębiorcy i jednostki samorządu terytorialnego.

W uzasadnieniu do projektu wyjaśniono, że wsparcie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej udzielane będzie na wniosek, do momentu wyczerpania puli przewidzianej dla tego działania na dany rok. Oznacza to, że pomoc będzie udzielana bez konieczności organizowania konkursu, "co zdecydowanie ułatwi dostępność pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem dla wielu obywateli Polski".

Dodano, że szczegółowe warunki udzielania i rozliczania dotacji dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej określi minister energii w drodze rozporządzenia. Chodzi m.in. o wysokość dotacji biorąc pod uwagę sytuację finansową Funduszu oraz rozwój rynku pojazdów elektrycznych. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Niemiecki pomysł na przyszłość Europy, czyli jaki kierunek obierze UE w kolejnym półroczu (06 lipca 2020)Kraje trójkąta węglowego potrzebują skoordynowanego planu na odchodzenie od węgla brunatnego (26 czerwca 2020)Miks energetyczny coraz bardziej zależny od gry rynkowej (26 maja 2020)Wchodzi w życie rozporządzenie określające ceny referencyjne dla tegorocznych aukcji OZE (20 maja 2020)Nowelizacja Prawa energetycznego dot. stosowania prawa UE do gazociągów wchodzi w życie (13 maja 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony