Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.

Jakie są zasady przyznawania wsparcia w programach „eVAN”, „Zielony samochód” i „Koliber”? NFOŚiGW obala mity

a+a-    Powrót       21 lipca 2020       Transport   

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyjaśnia błędne interpretacje trzech programów: „eVAN”, „Zielony samochód” i „Koliber”.

O szczegółach uruchomionych w drugiej połowie czerwca 2020 roku naborach do tych trzech programów w obszarze elektromobilności pisaliśmy tutaj.

Mit 1. o programie „eVAN – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego”: Dotowane w ramach programu „eVAN” pojazdy nie mogą być wykorzystywane do przewozu towarów.

Fakt: Wsparcie na zakup nowych pojazdów elektrycznych kategorii N1 w ramach realizowanego przez NFOŚiGW programu „eVAN” umożliwia przedsiębiorcom posiadanie nowoczesnego oraz bezemisyjnego taboru do świadczenia usług m.in.: przeprowadzkowych, pocztowych lub kurierskich, usług transportu zintegrowanych ze sprzedażą towarów (dostawa zakupionych towarów do klienta) albo usług obejmujących zbieranie i przetwarzanie odpadów.

Jedynie drogowy transport towarów, w szczególności świadczenie usług transportowych lub spedycyjnych, nie może być wykonywany przy wykorzystaniu dotowanych przez NFOŚiGW pojazdów. Obostrzenie to wynika z warunków udzielania pomocy de minimis.

Czytaj: Jak rozwijać miejską mobilność w sposób zrównoważony?

Mit 2. o programie „Zielony samochód – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego”: Forma zabezpieczenia zakupu elektrycznego samochodu osobowego w postaci cesji z ubezpieczenia pojazdu jest bardzo niekorzystna, jej koszt jest niewspółmiernie wysoki oraz wyklucza możliwość zaciągnięcia kredytu na zakup pojazdu.

Fakt: Proponowane wsparcie dotacyjne na zakup elektrycznego samochodu osobowego w ramach programu „Zielony samochód”, zabezpieczone będzie jedynie cesją praw z polisy ubezpieczeniowej, co więcej jedynie do kwoty udzielonego dofinansowania. Takie zabezpieczenie umożliwia finansowanie samochodu również kredytem bankowym. Należy dodać, iż cesja na kilka podmiotów jest możliwa w polskim systemie prawnym i jest w takiej formie stosowana w praktyce.

Czytaj: Lokalne strategie elektromobilności – tak, ale jak?

Mit 3. o programie „Koliber – taxi dobre dla klimatu (pilotaż)”: Tylko tanie i małe taksówki można zakupić ze środków NFOŚiGW.

Fakt: Program „Koliber” nie ogranicza ceny kupowanego pojazdu. Wartość dofinansowania naliczana jest z uwzględnieniem warunku, że maksymalny koszt kwalifikowany dla zakupu jednego pojazdu i ewentualnie ładowarki wynosi 150 000 zł. Wszystkie koszty powyżej 150 000 zł należy uwzględnić w kosztach niekwalifikowanych przedsięwzięcia.

Kupiona w ramach programu „Koliber” elektryczna taksówka może być dowolnej marki i posiadać indywidualnie dobrane wyposażenie zgodne z preferencjami i możliwościami finansowymi zainteresowanego.

Źródło: NFOŚiGW

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Stażyści zbudują magazyn energii z ogniw bateryjnych z odzysku (07 sierpnia 2020)Projekt: z "Mojego Prądu" będzie można sfinansować ładowarki do elektryków (28 lipca 2020)Katowice: Kolejne autobusy elektryczne wkrótce wyjadą na ulice (14 lipca 2020)NFOŚiGW: program wsparcia zakupu ładowarek dla aut elektrycznych (09 lipca 2020)Gdańsk: Straż Miejska otrzymała dwa elektryczne radiowozy (02 lipca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony