
Państwa członkowskie Unii Europejskiej były zobowiązane do pełnego spełniania wymogów dyrektywy 91/271/EWG od 31 grudnia 2015 r. Komisja Europejska poinformowała, że ponad tysiąc aglomeracji miejskich w Polsce nie dysponuje systemami zbierania ścieków komunalnych, co jest tożsame z faktem, że ścieki są odprowadzane do jezior, rzek i mórz bez wymaganego oczyszczania. W kolejnych 415 polskich aglomeracjach, w których ścieki odprowadzane są na tzw. obszarach wrażliwych, nie wprowadzono wymaganych przez dyrektywę bardziej rygorystycznych zasad oczyszczania ścieków.
W kwestii kroków prawnych, które podjęła KE wobec Polski, wypowiedział się prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” Krzysztof Dąbrowski. Wskazał on, że opisywana dyrektywa nie została wdrożona na czas w Polsce “podobnie jak w większości krajów UE”.
- Wynika to z wielu czynników, które przez lata nakładały się na siebie. Według ekspertów Izby wynegocjowane terminy implementacji były zbyt optymistyczne (co przez wiele lat sygnalizowała IGWP w imieniu swoich członków, przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych) - uzasadnił prezes w komunikacie opublikowanym 11 lutego br. - KE reagowała często z dużym opóźnieniem, a administracja państwowa kolejnych rządów nie doprowadziła do uporządkowania sprawozdawczości i szczegółowej kontroli wdrażania tej dyrektywy. Ponadto dyrektywa jest niezwykle trudna do wdrożenia, wymaga bardzo precyzyjnego monitoringu oraz znaczących (liczonych w miliardach złotych) nakładów finansowych - poinformował Krzysztof Dąbrowski.
Co więcej, prezes IGWP zaznaczył:
- Stanowczo chcemy podkreślić, iż stwierdzenie, że ponad tysiąc aglomeracji w Polsce nie posiada systemu zbierania ścieków komunalnych, jest zbyt ogólne i wynikać jedynie może z niewłaściwie sporządzonej sprawozdawczości, jaką Polska wysłała do KE.
Dalsze dążenia do spełnienia wymogów dyrektywy
Jak przekazano w komunikacie IGWP, w celu wypełnienia wymogów przedmiotowej dyrektywy stworzono projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (numer w wykazie UC112(1)). Zakłada on m.in. doprecyzowanie procedur związanych z wyznaczaniem, zmianą lub likwidacją aglomeracji, usprawnienie procedur związanych z krajowym programem oczyszczania ścieków komunalnych, w szczególności procedur sprawozdawczych, zapewnienie odpowiedniej jakości oczyszczania ścieków odprowadzanych taborem asenizacyjnym ze zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków (w zależności od wielkości aglomeracji z której pochodzą), a także uszczegółowienie i doprecyzowanie obowiązków gmin, w szczególności ewidencyjnych i sprawozdawczych w zakresie gospodarowania nieczystościami ciekłymi i osadami ściekowymi.
- Izba od początku wdrażania Dyrektywy aktywnie uczestniczyła w pracach nad klasyfikacją aglomeracji w zakresie spełnienia wymagań, przedkładając uwagi do wszystkich sprawozdań z realizacji. Również przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne aktywnie wspierały gminy wchodzące w skład aglomeracji w celu wywiązania się z nałożonych na mocy Dyrektywy obowiązków - wskazał prezes IGWP. - Potężne nakłady finansowe w branżę kanalizacyjną (oczyszczalnie ścieków), jakich Polska dokonała, przy znaczącym wsparciu środków UE w latach 2003-2021 (okres przedakcesyjny i lata wstąpienia do UE), są najlepszym potwierdzeniem ogromu prac, jaki został wykonany przez gminy i przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne w celu wdrożenia dyrektywy.

Dziennikarz

Przypisy
1/ Treść projektu dostępna pod linkiem:https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12354905/katalog/12844833#12844833