Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Dyrektywa dot. oczyszczania ścieków i sprawa Polski w TSUE. IGWP wystosowała oświadczenie

IGWP wystosowała oświadczenie w odniesieniu do komunikatu prasowego KE ws. decyzji o wniesieniu do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawy przeciwko Polsce w związku z nieprzestrzeganiem dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych.

   Powrót       14 lutego 2022       Woda   

Państwa członkowskie Unii Europejskiej były zobowiązane do pełnego spełniania wymogów dyrektywy 91/271/EWG od 31 grudnia 2015 r. Komisja Europejska poinformowała, że ponad tysiąc aglomeracji miejskich w Polsce nie dysponuje systemami zbierania ścieków komunalnych, co jest tożsame z faktem, że ścieki są odprowadzane do jezior, rzek i mórz bez wymaganego oczyszczania. W kolejnych 415 polskich aglomeracjach, w których ścieki odprowadzane są na tzw. obszarach wrażliwych, nie wprowadzono wymaganych przez dyrektywę bardziej rygorystycznych zasad oczyszczania ścieków.

W kwestii kroków prawnych, które podjęła KE wobec Polski, wypowiedział się prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” Krzysztof Dąbrowski. Wskazał on, że opisywana dyrektywa nie została wdrożona na czas w Polsce “podobnie jak w większości krajów UE”.

- Wynika to z wielu czynników, które przez lata nakładały się na siebie. Według ekspertów Izby wynegocjowane terminy implementacji były zbyt optymistyczne (co przez wiele lat sygnalizowała IGWP w imieniu swoich członków, przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych) - uzasadnił prezes w komunikacie opublikowanym 11 lutego br. - KE reagowała często z dużym opóźnieniem, a administracja państwowa kolejnych rządów nie doprowadziła do uporządkowania sprawozdawczości i szczegółowej kontroli wdrażania tej dyrektywy. Ponadto dyrektywa jest niezwykle trudna do wdrożenia, wymaga bardzo precyzyjnego monitoringu oraz znaczących (liczonych w miliardach złotych) nakładów finansowych - poinformował Krzysztof Dąbrowski.

Co więcej, prezes IGWP zaznaczył:

- Stanowczo chcemy podkreślić, iż stwierdzenie, że ponad tysiąc aglomeracji w Polsce nie posiada systemu zbierania ścieków komunalnych, jest zbyt ogólne i wynikać jedynie może z niewłaściwie sporządzonej sprawozdawczości, jaką Polska wysłała do KE.

Dalsze dążenia do spełnienia wymogów dyrektywy

Jak przekazano w komunikacie IGWP, w celu wypełnienia wymogów przedmiotowej dyrektywy stworzono projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (numer w wykazie UC112(1)). Zakłada on m.in. doprecyzowanie procedur związanych z wyznaczaniem, zmianą lub likwidacją aglomeracji, usprawnienie procedur związanych z krajowym programem oczyszczania ścieków komunalnych, w szczególności procedur sprawozdawczych, zapewnienie odpowiedniej jakości oczyszczania ścieków odprowadzanych taborem asenizacyjnym ze zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków (w zależności od wielkości aglomeracji z której pochodzą), a także uszczegółowienie i doprecyzowanie obowiązków gmin, w szczególności ewidencyjnych i sprawozdawczych w zakresie gospodarowania nieczystościami ciekłymi i osadami ściekowymi.

- Izba od początku wdrażania Dyrektywy aktywnie uczestniczyła w pracach nad klasyfikacją aglomeracji w zakresie spełnienia wymagań, przedkładając uwagi do wszystkich sprawozdań z realizacji. Również przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne aktywnie wspierały gminy wchodzące w skład aglomeracji w celu wywiązania się z nałożonych na mocy Dyrektywy obowiązków - wskazał prezes IGWP. - Potężne nakłady finansowe w branżę kanalizacyjną (oczyszczalnie ścieków), jakich Polska dokonała, przy znaczącym wsparciu środków UE w latach 2003-2021 (okres przedakcesyjny i lata wstąpienia do UE), są najlepszym potwierdzeniem ogromu prac, jaki został wykonany przez gminy i przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne w celu wdrożenia dyrektywy.

Magdalena Więckowska: Dziennikarz Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Treść projektu dostępna pod linkiem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12354905/katalog/12844833#12844833

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Biogaz i trigeneracja. Wod-kan wie, jak wykorzystać swój potencjał energetyczny (27 lutego 2024)Model 3T optymalny dla branży wod-kan. Co zmieni nowa dyrektywa i co dzieje się nad Bałtykiem (07 lutego 2024)Od sprawiedliwej transformacji po rządy prawa. Postulaty EEB przed prezydencją Belgii w Radzie UE (29 grudnia 2023)Potrzebny zespół parlamentarny ds. gospodarki wod-kan? Realia to nawet 3-4 próby ataków na wodociągi dziennie (18 grudnia 2023)Większość Polaków uzależniona jest od spółek wod-kan. Te mają poważne problemy finansowe (14 grudnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony