Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
01.02.2023 01 lutego 2023

Kolejny rekordowy rok na rynku pojazdów elektrycznych? Wszystko na to wskazuje

Dane z pierwszych trzech kwartałów ubiegłego roku wskazują, że 2022 r. przyniósł kolejne rekordy w zakresie pojazdów elektrycznych – tak w Polsce, jak i całej Europie. W rozwoju elektromobilności w Polsce znaczącą rolę odegrał program „Mój Elektryk”.

   Powrót       04 stycznia 2023       Zrównoważony rozwój   

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (z ang. European Automobile Manufacturers' Association, ACEA) wynika, że w 2022 r. pojazdy elektryczne cieszyły się w Europie większą popularnością niż samochody z silnikiem Diesla.

W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 717 tys. nowych osobowych pojazdów elektrycznych (BEV) - to 26% wzrost r/r. Wliczając w statystyki pojazdy hybrydowe typu plug in (PHEV), tylko w okresie od stycznia do października 2022 r., w UE sprzedano ponad 1,2 mln pojazdów z napędem elektrycznym. Co więcej, łączny udział elektryków w rynku w UE w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. był wyższy niż pojazdów z silnikiem Diesla – udział elektryków w rynku oscylował wówczas na poziomie 19,2%, a pojazdów z silnikiem diesla - 17,1%.

Czytaj też: Emisje z silników diesla. Problem widoczny jest szczególnie w miastach

- Spodziewamy się, że po podliczeniu danych z IV kwartału 2022 r., rynkowy udział samochodów z napędem elektrycznym w Unii Europejskiej jeszcze wzrośnie, podobnie jak miało to miejsce w 2021 r. oraz 2020 r. Już od wielu miesięcy na dojrzalszych niż Polska rynkach elektromobilności odnotowujemy trend, zgodnie z którym BEV cieszą się większym zainteresowaniem niż PHEV lub też ich sprzedaż szybciej wzrasta. To z jednej strony konsekwencja coraz atrakcyjniejszej oferty modelowej i postępującej rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Europie Zachodniej, zaś z drugiej – stopniowego wyłączania hybryd typu plug-in z systemów wsparcia. Przykładowo, Niemcy zakończyły dotowanie PHEV w grudniu 2022 r. – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Autentycznych (PSPA).

Elektromobilność w Polsce w 2022 r. 

Także dane dla Polski wskazują, że w kontekście rozwoju elektromobilności ubiegły rok może okazać się rekordowy. Pod koniec listopada 2022 r. w Polsce zarejestrowanych było łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym, dodatkowo w samym tylko 2022 r. – w segmencie samochodów osobowych – odnotowano 22 413 pierwszych rejestracji pojazdów z napędem elektrycznym. - Tym samym, w okresie ostatnich 11 miesięcy park EV w Polsce powiększył się o 69% r/r, a od końca 2020 r. – ponad trzykrotnie – wskazuje PSPA w raporcie(1) „Rok 2022 w polskiej elektromobilności”.

Blisko połowa elektryków (46%) zarejestrowana była w ośrodkach miejskich liczących ponad 300 tys. mieszkańców – tj. Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie. Przy czym najwięcej elektryków zarejestrowano w stolicy. Szczegóły na grafice.

Rozwój elektromobilności a program „Mój Elektryk”

Jak wskazano w raporcie, jednym z czynników istotnie wpływających na wzrost popularności pojazdów z napędem elektrycznym w naszym kraju jest program „Mój Elektryk”. W ramach naboru adresowanego do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptował do połowy listopada 2022 r. wnioski obejmujące 1,3 tys. pojazdów. W pozostałych naborach zaakceptowano wnioski dotyczące 4,9 tys. BEV. - Łączna liczba 6,2 tys. BEV objętych zaakceptowanymi wnioskami stanowi ok. 10% całego parku osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowanych w Polsce – czytamy.

Zdaniem Macieja Mazura, aktualnie dostępny budżet programu „Mój Elektryk” (wg stanu z końca listopada 2022 r.), powinien wystarczyć na wsparcie kolejnych ok. 16,3 tys. pojazdów.

W kontekście jednak sytuacji ekonomicznej i wynikającego z niej wzrostu cen także pojazdów elektrycznych, autorzy raportu wskazują na pilną potrzebę rewizji warunków wsparcia z programu „Mój Elektryk”. - Obecna, ustalona na poziomie 225 tys. zł, cena maksymalna dotowanych pojazdów została wyznaczona w połowie 2021 r., gdy warunki rynkowe były zupełnie inne. W międzyczasie, szereg modeli BEV, w tym pojazdów kompaktowych, przestał mieścić się w limicie ceny maksymalnej. Obecnie z dotacji może skorzystać 37 osobowych modeli BEV dostępnych na polskim rynku – wskazano.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Przypisy

1/ Rok 2022 w polskiej elektromobilności:
https://pspa.com.pl/raporty/rok-2022-w-polskiej-elektromobilnosci/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Inflacja wpływa na koszty działalności odpadowej. Legislacja nie pomaga (25 stycznia 2023)Do 2027 r. UE może uniezależnić się od chińskich baterii (25 stycznia 2023)Infrastruktury ładowania przybywa, ale to wciąż za mało (10 stycznia 2023)Mercedes-Benz zainwestuje ponad 1 mld euro w fabrykę aut elektrycznych w Jaworze (13 grudnia 2022)Porozumienie PE i Rady ws. rozporządzenia bateryjnego (12 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony