Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Kolejny rekordowy rok na rynku pojazdów elektrycznych? Wszystko na to wskazuje

Dane z pierwszych trzech kwartałów ubiegłego roku wskazują, że 2022 r. przyniósł kolejne rekordy w zakresie pojazdów elektrycznych – tak w Polsce, jak i całej Europie. W rozwoju elektromobilności w Polsce znaczącą rolę odegrał program „Mój Elektryk”.

   Powrót       04 stycznia 2023       Zrównoważony rozwój   

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (z ang. European Automobile Manufacturers' Association, ACEA) wynika, że w 2022 r. pojazdy elektryczne cieszyły się w Europie większą popularnością niż samochody z silnikiem Diesla.

W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 717 tys. nowych osobowych pojazdów elektrycznych (BEV) - to 26% wzrost r/r. Wliczając w statystyki pojazdy hybrydowe typu plug in (PHEV), tylko w okresie od stycznia do października 2022 r., w UE sprzedano ponad 1,2 mln pojazdów z napędem elektrycznym. Co więcej, łączny udział elektryków w rynku w UE w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. był wyższy niż pojazdów z silnikiem Diesla – udział elektryków w rynku oscylował wówczas na poziomie 19,2%, a pojazdów z silnikiem diesla - 17,1%.

Czytaj też: Emisje z silników diesla. Problem widoczny jest szczególnie w miastach

- Spodziewamy się, że po podliczeniu danych z IV kwartału 2022 r., rynkowy udział samochodów z napędem elektrycznym w Unii Europejskiej jeszcze wzrośnie, podobnie jak miało to miejsce w 2021 r. oraz 2020 r. Już od wielu miesięcy na dojrzalszych niż Polska rynkach elektromobilności odnotowujemy trend, zgodnie z którym BEV cieszą się większym zainteresowaniem niż PHEV lub też ich sprzedaż szybciej wzrasta. To z jednej strony konsekwencja coraz atrakcyjniejszej oferty modelowej i postępującej rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Europie Zachodniej, zaś z drugiej – stopniowego wyłączania hybryd typu plug-in z systemów wsparcia. Przykładowo, Niemcy zakończyły dotowanie PHEV w grudniu 2022 r. – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Autentycznych (PSPA).

Elektromobilność w Polsce w 2022 r. 

Także dane dla Polski wskazują, że w kontekście rozwoju elektromobilności ubiegły rok może okazać się rekordowy. Pod koniec listopada 2022 r. w Polsce zarejestrowanych było łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym, dodatkowo w samym tylko 2022 r. – w segmencie samochodów osobowych – odnotowano 22 413 pierwszych rejestracji pojazdów z napędem elektrycznym. - Tym samym, w okresie ostatnich 11 miesięcy park EV w Polsce powiększył się o 69% r/r, a od końca 2020 r. – ponad trzykrotnie – wskazuje PSPA w raporcie(1) „Rok 2022 w polskiej elektromobilności”.

Blisko połowa elektryków (46%) zarejestrowana była w ośrodkach miejskich liczących ponad 300 tys. mieszkańców – tj. Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie. Przy czym najwięcej elektryków zarejestrowano w stolicy. Szczegóły na grafice.

Rozwój elektromobilności a program „Mój Elektryk”

Jak wskazano w raporcie, jednym z czynników istotnie wpływających na wzrost popularności pojazdów z napędem elektrycznym w naszym kraju jest program „Mój Elektryk”. W ramach naboru adresowanego do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptował do połowy listopada 2022 r. wnioski obejmujące 1,3 tys. pojazdów. W pozostałych naborach zaakceptowano wnioski dotyczące 4,9 tys. BEV. - Łączna liczba 6,2 tys. BEV objętych zaakceptowanymi wnioskami stanowi ok. 10% całego parku osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowanych w Polsce – czytamy.

Zdaniem Macieja Mazura, aktualnie dostępny budżet programu „Mój Elektryk” (wg stanu z końca listopada 2022 r.), powinien wystarczyć na wsparcie kolejnych ok. 16,3 tys. pojazdów.

W kontekście jednak sytuacji ekonomicznej i wynikającego z niej wzrostu cen także pojazdów elektrycznych, autorzy raportu wskazują na pilną potrzebę rewizji warunków wsparcia z programu „Mój Elektryk”. - Obecna, ustalona na poziomie 225 tys. zł, cena maksymalna dotowanych pojazdów została wyznaczona w połowie 2021 r., gdy warunki rynkowe były zupełnie inne. W międzyczasie, szereg modeli BEV, w tym pojazdów kompaktowych, przestał mieścić się w limicie ceny maksymalnej. Obecnie z dotacji może skorzystać 37 osobowych modeli BEV dostępnych na polskim rynku – wskazano.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Przypisy

1/ Rok 2022 w polskiej elektromobilności:
https://pspa.com.pl/raporty/rok-2022-w-polskiej-elektromobilnosci/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony