Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.08.2025 14 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Elektromobilność w gminach o rok później – będą zmiany w ustawie

Od 1 stycznia 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców muszą zapewnić minimum 10-proc. udział pojazdów elektrycznych w użytkowanej flocie. Ministerstwo planuje odwlec tę datę – przepisy miałyby obowiązywać od 31 grudnia 2020 roku.

   Powrót       15 marca 2019       Planowanie przestrzenne   

Jednostki samorządu terytorialnego mają coraz mniej czasu na dostosowanie się do wymogów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Obowiązująca od 22 lutego 2018 r. ustawa przewiduje bowiem, że z początkiem 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców muszą zapewnić minimum 10-proc. udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych przez nie pojazdów.

Problematyczny art. 68

Realizacja tego przepisu stanowić może jednak spore wyzwanie dla samorządowców. Zapis ten odnosi się bowiem nie tylko do pojazdów użytkowanych bezpośrednio przez urzędy miasta. Zgodnie ze zmienionym ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw art. 68 ust. 3 przepis ten dotyczy także wszystkich spółek wykonujących zadania publiczne zlecone przez samorząd. Mowa tu więc o spółkach zajmujących się realizacją zadań związanych z transportem miejskim, gospodarką odpadami, czy jak np. w przypadku Tarnowskich Gór ochroną przeciwpożarową (pojazdy użytkowane przez jednostki ochotniczej straży pożarnej należą do miasta).

O ile, zdaniem wielu samorządowców, możliwe jest dopełnienie przepisu w kwestii użytkowanych przez urzędników pojazdów czy elektrycznych miejskich autobusów, o tyle w przypadku elektro-śmieciarek, odśnieżarek czy zamiatarek, może okazać się trudniejsze. Należy pamiętać przy tym, że planowane uruchomienie odpowiedniej infrastruktury technicznej dla tego typu pojazdów planowane jest dopiero na 31 grudnia 2020 r. Istniejąca więc rozbieżność między terminem wprowadzenia do użytku pojazdów z napędami alternatywnymi oraz terminami budowy i oddania do użytku deklarowanych w ustawie o elektromobilności punktów ładowania może stanowić problem. Zwłaszcza w kontekście przedsiębiorstw realizujących usługi publiczne.

Ministerstwo monitoruje i analizuje postępy

W związku z tym, o zmianę zapisów postulowali niedawno prezydenci i burmistrzowie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ich zdaniem brak zmian w ustawie spowodować może lawinę wypowiedzeń umów na realizację zadań publicznych. Tymczasem, jak udało dowiedzieć się naszej redakcji, resort energii ”monitoruje proces funkcjonowania przepisów ustawy poprzez wnikliwą analizę działań mających na celu realizację zawartych w niej założeń, ale także wsłuchiwanie się w głosy kierowane do resortu”.

Będą zmiany w ustawie

Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że sygnały kierowane do ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego zostaną wzięte pod uwagę. – Prowadzone są obecnie prace nad przygotowaniem zmiany art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – odpowiedziało ministerstwo energii na pytanie o możliwą zmianę daty wejścia wżycie spornego przepisu. - Będzie ona odnosiła do uspójnienia daty wprowadzenia obowiązku korzystania z pojazdów niskoemisyjnych do realizacji zadań publicznych z terminem budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych tj. 31 grudnia 2020 roku – dodano.

Jak dowiedzieliśmy się, zmiana ma zostać uwzględniona w projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony