Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Elektromobilność w skrócie

PHV, REEV, BEV... skróty używane przez producentów aut elektrycznych są trudne do rozszyfrowania dla konsumentów przyzwyczajonych do silników spalinowych. Rynek jednak nieuchronnie się zmienia, a jego znajomość pomaga w dokonaniu trafnego zakupu.

   Powrót       22 sierpnia 2017       Planowanie przestrzenne   

W obliczu deklaracji składanych przez przedstawicieli rządu zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich staje się jasne, że elektromobilność nie jest już jedną z możliwości rozwoju sektora transportu, ale obranym kierunkiem. Obserwujemy to na przykładzie inwestycji publicznych, np. samochody służbowe urzędników czy komunikacja miejska, oraz prywatnych – powstające w polskich miastach wypożyczalnie elektrycznych aut i skuterów. Również eksperci zajmujący się finansami prognozują, że pojazdy elektryczne będą zyskiwać na popularności i jednocześnie ich ceny będą maleć (więcej o cenach aut elektrycznych w artykule Elektryk w cenie diesla?).

Elektromobilność – technologia jutra

Aby uniknąć błędów i dokonać przemyślanych wyborów, należy najpierw poznać rynek wraz ze wszystkimi zaletami i wadami produktów. Z jednej strony transport elektryczny jest szansą na poprawę jakości powietrza w miastach i zmniejszenie poziomu hałasu, z drugiej jednak niesie ze sobą pewne zagrożenia, o czym pisaliśmy w artykule Transport elektryczny: jakie niesie zagrożenia?.

A jak wygląda sam zakup tego właściwego auta? Wszystko zaczyna się od rozszyfrowania jego nazwy. W kolejnej odsłonie nowego cyklu „Elektromobilność - technologia jutra(1)” resort energii objaśnia skróty odnoszące się do różnych rodzajów pojazdów z napędem elektrycznym. Wybór jest szeroki. A tylko dobra znajomość oferowanych rozwiązań gwarantuje dokonanie wyboru najlepszego dla przyszłego użytkownika.

Skrót PHEV lub też PHV przy opisie samochodu pochodzi z angielskiego wyrażenia Plug-in Hybrid Electric Vehicle (hybrydowy samochód elektryczny z możliwością ładowania). Warto zwrócić uwagę, że hybrydy są włączane do grupy pojazdów elektrycznych tylko wtedy, gdy posiadają możliwość ładowania z „gniazdka”. Hybrydy typu plug-in, stają się obecnie coraz popularniejsze właśnie ze względu na połączenie korzyści wynikających z posiadania silnika elektrycznego i spalinowego. W pojazdach typu PHEV silnik elektryczny i silnik spalinowy pracują równolegle. Zasięg tego typu pojazdu sięga od 500 do nawet 1000 km. Jest to więc idealne auto dla kierowców regularnie pokonujących długie trasy. Nie należy jednak zapominać, że hybrydy w zależności od modelu auta poruszają się na silniku elektrycznym tylko do ok. 80 km/h. Takie rozwiązanie umożliwia zatem ograniczenie zużycia tradycyjnego paliwa, jakim jest benzyna. Dzięki temu takie auto sprawdzi się idealnie jako ekologiczny samochód miejski.

Pojazdy typu REEV (ang. Range Extended Electric Vehicle – samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu) poza silnikiem elektrycznym, który stanowi podstawową jednostkę napędową, są dodatkowo wyposażone w silniki spalinowe. W przypadku tego typu samochodów, silnik spalinowy załącza się tylko wtedy, gdy potrzebne jest wytworzenie energii koniecznej do naładowania akumulatora zapewniającego napęd elektryczny. Dzięki takiemu rozwiązaniu zasięg pojazdu może zostać wydłużony do 300-500 km. Jest to doskonała alternatywa dla użytkowników, którzy na co dzień pokonują krótkie odcinki, a tylko raz na jakiś czas wyruszają w dłuższe trasy.

Pojazdy typu BEV (ang. Battery Electric Vehicle – samochód elektryczny o napędzie akumulatorowym) to auta pozbawione silnika spalinowego z zamontowanym magazynem energii. Są one zasilane wyłącznie akumulatorem, nie emitują zatem do atmosfery szkodliwych substancji. Zazwyczaj ich zasięg wynosi do 200 km, ale producenci ciągle udoskonalają swoje produkty, aby wydłużyć zasięg całkowicie elektrycznych aut. Według niektórych deklaracji już teraz ich rzeczywisty zasięg to nawet 300 km. Takie samochody doskonale sprawdzają się w miastach oraz na krótkich i średniej długości trasach.

Współpraca strony rządowej i strony społecznej

Innym ważnym elementem rozwoju elektromobilności w Polsce jest współpraca resortu energii oraz organizacji pozarządowych. Inicjowanie i prowadzenie konsultacji branżowych, wymiana wiedzy oraz integracja różnych środowisk zaangażowanych w rozwój elektromobilności i rynku paliw alternatywnych w Polsce to główne cele listu intencyjnego(2) zawartego między Ministerstwem Energii a sektorowymi organizacjami pozarządowymi. Sygnatariuszami listu intencyjnego po stronie organizacji pozarządowych są Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Polskie Stowarzyszenie Elektromobilności. Dokument został podpisany we wtorek w Warszawie.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Przypisy

1/ Informacje dot. skrótów funkcjonujących w branży elektromobilności pochodzą z artykułu „Pierwsza część cyklu „Elektromobilność - technologia jutra”: PHEV, REEV i BEV – czyli rzecz o skrótach” udostępnionego na stronie internetowej Ministerstwa Energii.
http://www.me.gov.pl/node/27451
2/ List intencyjny zawarty między Ministerstwem Energii a sektorowymi organizacjami pozarządowymi można pobrać ze strony ME.
http://www.me.gov.pl/node/27456

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)KSTAR zaprezentowało najnowocześniejsze rozwiązania energetyczne na targach ENEX NEW ENERGY Polska 2024 (20 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)KE zaleca 90% redukcji emisji do 2040 r. MKiŚ mówi o małej przestrzeni do nowych zobowiązań (08 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony