Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT firmy c-trace Sp. z o.o.

W pełni elektryczny prom podbija Bałtyk

a+a-    Powrót       05 sierpnia 2019       Transport   

Wybudowany w stoczni Søby e-prom Ellen jest największą na świecie w pełni elektryczną jednostką pływającą. Został wyposażony w najpojemniejszy - jak dotąd - zestaw akumulatorów. Duńscy wyspiarze zyskali szybsze połączenie z lądem.

Dla mieszkańców duńskiej wyspy Ærø, przeprawa promem jest jedynym regularnym środkiem transportu z resztą świata, a eksploatowany dotąd prom dysponował zbyt małą pojemnością, nie mówiąc już o aspektach środowiskowych. Pokład Ellen może natomiast pomieścić aż 198 pasażerów w miesiącach letnich i 147 zimą. Prom może również przewozić 31 samochodów osobowych lub 5 ciężarówek zaparkowanych w otwartej części pokładu. Pozwalają na to parametry promu: prawie 60 m długości i około 13 m szerokości.

Szybciej i bezemisyjnie

Prom jest wyposażony w zestaw akumulatorów o pojemności 4,3 MWh i co jest nowością, nie jest wyposażony w awaryjny generator mocy. Prom płynie z prędkością od 13 do 15,5 węzła, a pokonując odległość 22 mil morskich pomiędzy duńskimi wyspami Æro oraz Fynshav, jednostka ta może przepłynąć 7 razy dłuższy dystans niż jakikolwiek inny prom elektryczny. Równocześnie skrócić ma się czas przeprawy na trasie Søby-Fynshav z obecnych 70 minut do 55 minut.

Technikalia

W pełni elektryczny układ napędowy dostarczyła operatorowi Ærø Kommune firma Danfoss Editron. System składa się z dwóch silników napędowych o mocy 750 kW oraz dwóch silników sterujących o mocy 250 kW wykorzystujących technologię synchronicznego silnika reluktancyjnego dowzbudzanego magnesami trwałymi oraz sterowanych przy pomocy falowników DC/AC. System zarządzania mocą umożliwia w pełni zautomatyzowane sterowanie mocą oraz obciążeniem elektrycznym na promie. Ponadto, firma dostarczyła nabrzeżną stację ładującą oraz ramię ładujące obsługujące akumulatory jednostki o mocy 4,3 MW.

Projekt E-promu otrzymał wsparcie Komisji Europejskiej w ramach misji Horyzont 2020 a Ærøfærgerne – przewoźnik, w którego flocie znajdzie się nowoczesny prom - już zapowiedział, że w 2021 r. zamiast trzech jednostek zasilanych paliwem konwencjonalnym, chce mieć w swojej flocie cztery promy elektryczne.

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Emilewicz: Polska staje się ważnym graczem na rynku technologii bateryjnych (11 października 2019)Poczta Polska, Grupa Enea i KZŁ podpisały list intencyjny na rzecz rozwijania elektromobilności (08 października 2019)Rząd chce, aby w 2030 r. mieszkańcy miast korzystali z komunikacji miejskiej co najmniej 220 razy w ciągu roku (02 października 2019)Pierwsze umowy na dofinansowanie lokalnych strategii rozwoju elektromobilności (27 września 2019)E-mobilna pielgrzymka zawiezie deklarację Driving Change Together do Watykanu (10 września 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony