Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.08.2025 14 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

W pełni elektryczny prom podbija Bałtyk

   Powrót       05 sierpnia 2019       Planowanie przestrzenne   

Wybudowany w stoczni Søby e-prom Ellen jest największą na świecie w pełni elektryczną jednostką pływającą. Został wyposażony w najpojemniejszy - jak dotąd - zestaw akumulatorów. Duńscy wyspiarze zyskali szybsze połączenie z lądem.

Dla mieszkańców duńskiej wyspy Ærø, przeprawa promem jest jedynym regularnym środkiem transportu z resztą świata, a eksploatowany dotąd prom dysponował zbyt małą pojemnością, nie mówiąc już o aspektach środowiskowych. Pokład Ellen może natomiast pomieścić aż 198 pasażerów w miesiącach letnich i 147 zimą. Prom może również przewozić 31 samochodów osobowych lub 5 ciężarówek zaparkowanych w otwartej części pokładu. Pozwalają na to parametry promu: prawie 60 m długości i około 13 m szerokości.

Szybciej i bezemisyjnie

Prom jest wyposażony w zestaw akumulatorów o pojemności 4,3 MWh i co jest nowością, nie jest wyposażony w awaryjny generator mocy. Prom płynie z prędkością od 13 do 15,5 węzła, a pokonując odległość 22 mil morskich pomiędzy duńskimi wyspami Æro oraz Fynshav, jednostka ta może przepłynąć 7 razy dłuższy dystans niż jakikolwiek inny prom elektryczny. Równocześnie skrócić ma się czas przeprawy na trasie Søby-Fynshav z obecnych 70 minut do 55 minut.

Technikalia

W pełni elektryczny układ napędowy dostarczyła operatorowi Ærø Kommune firma Danfoss Editron. System składa się z dwóch silników napędowych o mocy 750 kW oraz dwóch silników sterujących o mocy 250 kW wykorzystujących technologię synchronicznego silnika reluktancyjnego dowzbudzanego magnesami trwałymi oraz sterowanych przy pomocy falowników DC/AC. System zarządzania mocą umożliwia w pełni zautomatyzowane sterowanie mocą oraz obciążeniem elektrycznym na promie. Ponadto, firma dostarczyła nabrzeżną stację ładującą oraz ramię ładujące obsługujące akumulatory jednostki o mocy 4,3 MW.

Projekt E-promu otrzymał wsparcie Komisji Europejskiej w ramach misji Horyzont 2020 a Ærøfærgerne – przewoźnik, w którego flocie znajdzie się nowoczesny prom - już zapowiedział, że w 2021 r. zamiast trzech jednostek zasilanych paliwem konwencjonalnym, chce mieć w swojej flocie cztery promy elektryczne.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Konsultacje społeczne projektu programu „Mój rower elektryczny” (13 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)902 zeroemisyjne autobusy z KPO (31 grudnia 2024)PARP zorganizuje stoisko narodowe podczas targów ENEX w Japonii (13 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony