Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

W pełni elektryczny prom podbija Bałtyk

   Powrót       05 sierpnia 2019       Planowanie przestrzenne   

Wybudowany w stoczni Søby e-prom Ellen jest największą na świecie w pełni elektryczną jednostką pływającą. Został wyposażony w najpojemniejszy - jak dotąd - zestaw akumulatorów. Duńscy wyspiarze zyskali szybsze połączenie z lądem.

Dla mieszkańców duńskiej wyspy Ærø, przeprawa promem jest jedynym regularnym środkiem transportu z resztą świata, a eksploatowany dotąd prom dysponował zbyt małą pojemnością, nie mówiąc już o aspektach środowiskowych. Pokład Ellen może natomiast pomieścić aż 198 pasażerów w miesiącach letnich i 147 zimą. Prom może również przewozić 31 samochodów osobowych lub 5 ciężarówek zaparkowanych w otwartej części pokładu. Pozwalają na to parametry promu: prawie 60 m długości i około 13 m szerokości.

Szybciej i bezemisyjnie

Prom jest wyposażony w zestaw akumulatorów o pojemności 4,3 MWh i co jest nowością, nie jest wyposażony w awaryjny generator mocy. Prom płynie z prędkością od 13 do 15,5 węzła, a pokonując odległość 22 mil morskich pomiędzy duńskimi wyspami Æro oraz Fynshav, jednostka ta może przepłynąć 7 razy dłuższy dystans niż jakikolwiek inny prom elektryczny. Równocześnie skrócić ma się czas przeprawy na trasie Søby-Fynshav z obecnych 70 minut do 55 minut.

Technikalia

W pełni elektryczny układ napędowy dostarczyła operatorowi Ærø Kommune firma Danfoss Editron. System składa się z dwóch silników napędowych o mocy 750 kW oraz dwóch silników sterujących o mocy 250 kW wykorzystujących technologię synchronicznego silnika reluktancyjnego dowzbudzanego magnesami trwałymi oraz sterowanych przy pomocy falowników DC/AC. System zarządzania mocą umożliwia w pełni zautomatyzowane sterowanie mocą oraz obciążeniem elektrycznym na promie. Ponadto, firma dostarczyła nabrzeżną stację ładującą oraz ramię ładujące obsługujące akumulatory jednostki o mocy 4,3 MW.

Projekt E-promu otrzymał wsparcie Komisji Europejskiej w ramach misji Horyzont 2020 a Ærøfærgerne – przewoźnik, w którego flocie znajdzie się nowoczesny prom - już zapowiedział, że w 2021 r. zamiast trzech jednostek zasilanych paliwem konwencjonalnym, chce mieć w swojej flocie cztery promy elektryczne.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)KSTAR zaprezentowało najnowocześniejsze rozwiązania energetyczne na targach ENEX NEW ENERGY Polska 2024 (20 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)KE zaleca 90% redukcji emisji do 2040 r. MKiŚ mówi o małej przestrzeni do nowych zobowiązań (08 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony