Samochody elektryczne emitują mniej gazów cieplarnianych niż spalinowe, nawet jeśli są zasilane energią pochodzącą ze spalania paliw kopalnych. Przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu VUB w Brukseli badania(1) dowodzą, że nawet w krajach o największej emisji związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej, takich jak Polska czy Niemcy, elektryki osiągają wciąż najlepsze wyniki w całym cyklu życia. Za cykl życia uważane są procesy od wydobycia surowców, poprzez produkcję elementów, montaż i transport, aż do użytkowania pojazdów oraz ich naprawy.
Redukcja emisji o 25 proc., 55 proc., a nawet 85 proc.
Badania zostały przeprowadzone zarówno w krajach, w których dominuje energetyka konwencjonalna, jak i w krajach bazujących na odnawialnych źródłach energii. Należy podkreślić, że Polska ma największą emisję gazów cieplarnianych w stosunku do ilości wyprodukowanej energii elektrycznej – w 2015 roku było to 650 g CO2/kWh. Autorzy raportu wyliczyli, że w przypadku funkcjonujących obecnie miksów energetycznych używanie pojazdów elektrycznych pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla o 25 proc. w Polsce, o 45 proc. w Niemczech i aż o 85 proc. w Szwecji. Średni wynik dla Unii Europejskiej to 55 proc. CO2 mniej.
Ograniczone zasoby metali
Obecnie tylko 1,7 proc. wszystkich sprzedawanych w Europie pojazdów to elektryki. Zwiększenie tej ilości do około 5-10 proc. jest współcześnie ograniczone przez utrudniony dostęp europejskich krajów do rzadkich metali, m.in. litu i kobaltu, które są niezbędne do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Mimo że według szacunków dostępne zasoby litu powinny pokryć zapotrzebowanie na następne 185 lat, to jego wydobycie może być ograniczanie przez wysokie standardy ochrony zasobów przyrody.
Mniejsza konsumpcja energii
Na poprawę warunków eksploatacji pojazdów elektrycznych wpłynie także ulepszanie technologii produkcji baterii. Ponadto szacuje się, że do 2030 roku samochody elektryczne będą emitować połowę emisji CO2 w porównaniu do diesli. Jedną z metod sprzyjających redukcji emisji jest obniżanie masy akumulatorów, a tym samym konsumpcji energii elektrycznej. Zmniejszenie wagi powinno – według ekspertów – być konsekwencją zastąpienia stalowego podwozia przez materiał o niższym ciężarze.
Natalia Rytelewska-ChilczukDziennikarz, specjalista ds. ochrony środowiska
Przypisy
1/ Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicleshttps://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/3906-Life-Cycle-Analysis-of-the-Climate-Impact-of-Electric-Vehicles.pdf