Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.07.2021 26 lipca 2021

Ranking Europolis: Lublin, Katowice i Łódź najbardziej ekologicznymi miastami w Polsce

   Powrót       17 czerwca 2021       Zrównoważony rozwój   

Lublin, Katowice oraz Łódź zostały uznane za najbardziej ekologiczne miasta w Polsce w najnowszej edycji przygotowanego przez Fundację im. Roberta Schumana raportu „Europolis - miasta na rzecz Europejskiego Zielonego Ładu”, zawierającego ranking(1) najbardziej ekologicznych polskich miast na prawach powiatu. Ostatnie miejsce w zestawieniu 66 samorządów zajęło z kolei Świnoujście.

Ranking stworzony przez ekspertów Fundacji im. Robarta Schumana powstał na bazie syntetycznego wskaźnika wyliczonego na podstawie pięciu subindeksów: indywidualny transport elektryczny, transport publiczny, działania na rzecz jakości powietrza, społeczność lokalna oraz zdrowie publiczne. W każdej z kategorii miasta mogły zdobyć maksymalnie 100 punktów, które były przyznawane na podstawie 30 mierników ilościowych i jakościowych. Do wyliczeń wykorzystano ogólnodostępne bazy danych Głównego Urzędu Statystycznego (i Banku Danych Lokalnych), archiwum Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Biuletyny Informacji Publicznej, mapy stacji ładowania pojazdów elektrycznych, a także dane otrzymane bezpośrednio od miast – z urzędów oraz od przedsiębiorstw komunikacyjnych.

Lublin na 1. miejscu

Tegoroczną edycję Europolis wygrał Lublin, który zdobył 57 punktów, ale co ciekawe nie udało mu się zwyciężyć w żadnym z pięciu subindeksów, a tylko w jednym zajął miejsce na podium – był drugi w kategorii zdrowie publiczne. Stosunkowo dobrze poradził sobie także w zakresie transportu publicznego i działań na rzecz jakości powietrza (zajął odpowiednio 6. i 7. miejsce). Najgorzej wypadł w kategorii społeczność lokalna (27. lokata).

Czytaj też: Trolejbusem bez trakcji, tak jeżdżą w Lublinie

- Lublin aktywnie rozwija się również w obszarach, w których jego przewagi były dotychczas mniej widoczne. W uchwalonej pod koniec lutego strategii rozwoju elektromobilności władze postawiły sobie bardzo ambitne cele m.in. w zakresie stacji ładowania pojazdów (chcą zwiększyć ich liczbę dwudziestokrotnie do 2022 r.) oraz zarejestrowanych samochodów elektrycznych. Miasto planuje, że do 2025 r. będzie ich aż 3 tys., czyli około 15 razy więcej niż na koniec 2020 r. Niewątpliwie elementem wyróżniającym Lublin na tle pozostałych jest stale rozwijana sieć trolejbusów, którą w Polsce mogą pochwalić się jeszcze tylko Gdynia i Tychy. Zaangażowanie na rzecz elektromobilności oraz efektywności energetycznej pozwoli stolicy Lubelszczyzny dodatkowo podnieść jakość życia mieszkańców oraz, w połączeniu z nowymi inwestycjami, zwiększyć atrakcyjność gospodarczą regionu – napisano w raporcie z badania.

Katowice także na podium

Drugie miejsce zajęły Katowice z wynikiem o jeden punkt gorszym od Lublina (56 pkt). Jak stwierdzono w raporcie, „wysoką lokatę zawdzięczają zwycięstwu w prawdopodobnie najmniej spodziewanym obszarze – jakości powietrza. Województwo śląskie regularnie znajduje się w zestawieniach najbardziej zanieczyszczonych regionów, nie tylko w Polsce, lecz także w całej Europie. Widać to także w naszym rankingu. Spośród miast posiadających stacje kontroli pyłu zawieszonego Katowice znalazły się w gronie pięciu o największej liczbie dobowych alertów smogowych. Jednak dzięki dobrym rezultatom w pozostałych miernikach, skoncentrowanych na aktywności samorządów – głównie w zakresie wydatków na poprawę jakości powietrza – miastu udało się zdobyć aż 82 punkty, o dwa więcej niż kolejna w tej kategorii Łódź”.

Również w całym rankingu Europolis Łódź została sklasyfikowana tuż za Katowicami, z dorobkiem 54 punktów. - Wysoką pozycję w finalnym zestawieniu zawdzięcza wynikom w kategoriach działań na rzecz jakości powietrza (2. miejsce), transportu publicznego (4.) i indywidualnego transportu elektrycznego (4.). Stolica województwa łódzkiego zdecydowanie prowadzi w zakresie wydatków na poprawę jakości powietrza, może także pochwalić się drugą najbardziej aktywną flotą komunikacji miejskiej (za Warszawą) oraz 3. miejscem pod kątem liczby przystanków na kilometr kwadratowy (za Warszawą i Siedlcami) – zaznaczono w raporcie.

Czołową dziesiątkę najbardziej zielonych polskich miast uzupełniają w tym roku: Siedlce, Bydgoszcz, Rzeszów, Warszawa, Białystok, Wrocław oraz Poznań.

W ostatniej dziesiątce rankingu Europolis znalazły się wyłącznie małe i średnie miejscowości (poniżej 150 tys. mieszkańców), a w tym aż siedem miast z Górnego Śląska (Siemianowice Śląskie, Dąbrowa Górnicza, Jaworzno, Piekary Śląskie, Rybnik, Mysłowice, Ruda Śląska). Poza nimi pośród samorządów zamykających ranking sklasyfikowano Tarnobrzeg (woj. podkarpackie), Wałbrzych (woj. dolnośląskie) oraz Świnoujście, które zdobyło zaledwie 26 punktów na 100 możliwych. Miasto nad Świną zajmowało jedne z ostatnich miejsc w niemal wszystkich badanych kategoriach. Wyjątek stanowił subindeks indywidualnego transportu elektrycznego, w którym udało mu się zdobyć pozycję w połowie stawki. Wyższe miejsce Świnoujście zawdzięcza budowie tunelu pod Świną, która zagwarantowała mu najlepszy wynik w mierniku odsetka wydatków na transport w budżecie miasta.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Z pełną treścią rankingu można zapoznać się tutaj:
https://europolis.schuman.pl/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Europolis-zielone-miasta.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Taksonomia coraz bliżej (26 lipca 2021)Kiedy będzie można ubiegać się o środki z Funduszu Modernizacyjnego? (22 lipca 2021)Koleje Śląskie przystąpiły do programu Zielona Kolej (22 lipca 2021)Lasy w pakiecie Fit for 55. Jak KE widzi przyszłość gospodarki leśnej? (20 lipca 2021)Cel: w pełni wykorzystać potencjał rynku giełdowego w obszarze OZE (13 lipca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony