
Wczoraj (16 maja br.) w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano kluczowe akty prawne pakietu Fit For 55. Przypominamy, celem pakietu jest dostosowanie unijnego prawodawstwa do nowego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 55% do 2030 r. (w stosunku do poziomu z 1990 r.).
Społeczny Fundusz Klimatyczny
Wśród opublikowanych aktów prawnych znajduje się m.in. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego i zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1060. Fundusz ten zapewnić ma wsparcie dla znajdujących się w trudnej sytuacji gospodarstw domowych, mikroprzedsiębiorców i użytkowników transportu, których szczególnie dotyka ubóstwo energetyczne i transportowe. Począwszy od 2026 r. na potrzeby te udostępnione zostanie 65 mld euro. Największym beneficjentem Funduszu zostanie Polska - 17,61% budżetu.
Reforma EU ETS
Wśród opublikowanych aktów prawnych znajdują się ponadto:
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków,
- dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego,
- dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Przyjęte za ich pomocą przepisy wprowadzają w życie zapowiadaną reformę unijnego systemu uprawnieniami do emisji (EU ETS). Obejmuje ona m.in. stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji, włączenie żeglugi i lotnictwa do systemu ETS oraz ustanowienie odrębnego systemu dla transportu i budynków.
Mechanizm CBAM
W Dzienniku Urzędowym UE opublikowano ponadto
CBAM będzie stopniowo wprowadzany od 2026 do 2034 r. w tym samym tempie, w jakim wycofywane będą bezpłatne uprawnienia w ramach EU ETS, samym zaś mechanizmem objęte zostaną takie towary jak żelazo i stal, cement, aluminium, nawozy, energia elektryczna oraz wodór.
O nowo publikowanych aktach prawnych informujemy także co czwartek w tygodniowym newsletterze Teraz Środowisko (zapraszamy do bezpłatnej prenumeraty).

Dziennikarz, inżynier środowiska