Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.06.2023 05 czerwca 2023

Ok. 350 nielegalnych składowisk zlikwidowanych dzięki aplikacjom

   Powrót       15 maja 2023       Odpady   

W ciągu niecałych dwóch lat przy pomocy aplikacji "Zgłoś interwencję" oraz mObywatel przesłano informacje, które pozwoliły zlikwidować ok. 350 nielegalnych składowisk odpadów - poinformował PAP Główny Inspektor Ochrony Środowiska Krzysztof Gołębiewski.

W czerwcu 2021 roku na stronie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (GIOŚ) uruchomiono funkcjonalność "Zgłoś interwencję", poprzez którą można zgłaszać nieprawidłowości dotyczące środowiska. Wypełniając formularz można np. zgłosić nielegalne składowiska odpadów komunalnych i niebezpiecznych czy pożary wysypisk. Od listopada 2022 r. nieprawidłowości można też zgłosić za pośrednictwem aplikacji mObywatel.

- Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni, jak ten system się rozrósł w ostatnich niecałych dwóch latach i jak zyskał na popularności. Kiedy wprowadzaliśmy w 2021 r. formularz na stronie GIOŚ, chodziło nam, aby usprawnić przekazywanie informacji, które wpływały wcześniej do inspektoratu za pośrednictwem maila, pisemnie czy osobiście. Chcieliśmy również ułatwić zgłoszenia dotyczące zauważonych nieprawidłowości w środowisku i przyspieszyć działania inspektorów - powiedział PAP Główny Inspektor Ochrony Środowiska Krzysztof Gołębiewski.

7,6 tys. zgłoszeń w latach 2021-2023

Wyjaśnił, że zgłoszenia wpływające na formularz "Zgłoś interwencję" w 40% dotyczą głównie składowisk i problemu porzucenia odpadów – zarówno przez osoby prywatne jak i przedsiębiorstwa. Również ok. 40% zgłoszeń dotyczy zanieczyszczenia powietrza, wody lub gleby. Pozostałe 20 proc. to zgłoszenia dotyczące m.in. nadmiernego hałasu, wycinki drzew czy niszczenia terenów zielonych.

Główny Inspektor Ochrony Środowiska poinformował, że w latach 2021-2023 za pośrednictwem "Zgłoś interwencję" oraz aplikacji mObywatel przekazano ponad 7,6 tys. zgłoszeń (3240 - mObywatel).

- Liczby pokazują jak skuteczne okazało się połączenie funkcjonalności obu tych aplikacji. Dzięki informacjom od społeczeństwa mogliśmy szybciej zareagować i zapobiec w niektórych przypadkach porzuceniu odpadów. Zgłoszenia pozwoliły również zlikwidować ok. 350 mniejszych i większych nielegalnych składowisk odpadów. Tutaj dużą rolę odgrywały też samorządy i Lasy Państwowe, które otrzymywały informacje o nieprawidłowościach na ich terenie z GIOŚ - wskazał Gołębiewski.

Wyjaśnił, że zgłoszenia można przesyłać w podziale na kilka kategorii. Można zgłosić m.in. porzucenie, nielegalne zdeponowanie, składowanie, zakopywanie odpadów, nielegalne przetwarzanie, odzysk, unieszkodliwianie, zakopywanie odpadów, nielegalny transport odpadów, nielegalne przywiezienie z zagranicy odpadów, zanieczyszczenie wody, powietrza lub powierzchni ziemi substancjami. Można też wybrać kategorię "inne zgłoszenie".

Gołębiewski wyjaśnił, że informacja o zgłoszeniu i wskazana lokalizacja (za pomocą geolokalizacji) przesyłana jest do GIOŚ. Po weryfikacji zgłoszenia inspektorzy podejmują ewentualną interwencję.

Źródło: 

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NIK: potrzebna inwentaryzacja miejsc nielegalnego deponowania odpadów niebezpiecznych (17 maja 2023)Mazowieckie: WFOŚiGW wspiera finansowo projekty ekologiczne, które realizować będą samorządy (16 maja 2023)Poręczenia majątkowe i dozory ws. składowiska odpadów w Rudnej Wielkiej (19 grudnia 2022)Nielegalne odpady w rękach policji i GIOŚ (14 listopada 2022)Składowisko odpadów niebezpiecznych w Mysłowicach uprzątnięte kosztem ok. 100 mln zł (12 lipca 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony