Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.09.2025 26 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Gliwice: Integracja z metropolitalnym systemem rowerowym

   Powrót       17 maja 2019       Planowanie przestrzenne   

Samorząd Gliwic dołączył do zintegrowanego metropolitalnego systemu rowerowego. Oznacza to, że od czerwca wypożyczony w Gliwicach rower miejski będzie można zostawić na stacji w Katowicach, Zabrzu, Sosnowcu, Tychach, Chorzowie lub w Siemianowicach Śląskich i odwrotnie.

Jak podał w swoim czwartkowym biuletynie gliwicki samorząd, integracja tamtejszego roweru miejskiego z pozostałymi systemami rowerowymi, działającymi na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), to efekt porozumienia, które miasto podpisało 13 maja z firmą Nextbike Polska.

Porozumienie z operatorem

W efekcie zintegrowany metropolitalny system rowerów miejskich Nextbike liczy już w sumie ponad tysiąc rowerów. Rozwiązanie działa od 5 kwietnia br., dzięki Metropolii. Tylko w pierwszym miesiącu rowery były relokowane między miastami GZM ponad 6 tys. razy. Wcześniej, choć operatorem innych systemów rowerowych w Metropolii jest też spółka Nextbike Polska, regulaminy w poszczególnych miastach GZM zabraniały oddawania roweru pożyczonego w jednym z nich - w innym. Groziło to naliczeniem kary i blokadą konta użytkownika. Aby rozwiązać ten problem, Metropolia porozumiała się z operatorem, przewidując integrację miejskich systemów rowerowych funkcjonujących na jej terenie. Zgodnie z założeniami porozumienia koszty związane z wprowadzeniem możliwości wypożyczenia roweru miejskiego w jednej gminie, a oddania w innej, pokrywa GZM.

Warunkiem było wprowadzenie koniecznych zmian w regulaminach i umowach poszczególnych miast. Do porozumienia przystąpiły pierwotnie: Chorzów, Katowice, Sosnowiec oraz Tychy, następnie dołączyły do niego Siemianowice Śląskie, Zabrze i – jako ostatnie – Gliwice.

W przyszłym roku GZM planuje wprowadzenie metropolitalnego roweru, jako kompleksowego rozwiązania zapewniającego tzw. środek transportu pierwszej i ostatniej mili. Obecnie Metropolia integruje systemy rowerowe w oddzielnych miastach; w 2020 r. zakłada wprowadzenie własnego systemu dla całego swego terenu. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Konsultacje społeczne projektu programu „Mój rower elektryczny” (13 lutego 2025)KPEiK zakłada 17,7% OZE w transporcie w 2030 r. Jaką rolę odegrają tu biopaliwa? (18 września 2024)Metrorower na pełnych obrotach. Od 1 sierpnia 31 gmin GZM z 7 tys. rowerów (02 sierpnia 2024)Z dostawczaka na rower elektryczny. Nowa forma dostarczania towarów we Wrocławiu (19 lipca 2024)300 mln zł na rowery elektryczne. NFOŚiGW prowadzi konsultacje nowego programu (04 lipca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony