
Członkowie Zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) uchwalili apel w sprawie gospodarki odpadami. Dokument skierowano do premiera Donalda Tuska oraz ministry klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski. Jakich zmian oczekują samorządowcy?
W apelu zaproponowano dodanie do ustawy o odpadach artykułu 26b brzmiącego:
1. Działania, o których mowa w art. 26a ust. 1, podejmowane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta wobec odpadów niebędących odpadami komunalnymi, stanowią zadanie z zakresu administracji rządowej zlecone gminie.
2. Środki na realizację zadania, o którym mowa w ust. 1 zapewnia budżet państwa w formie dotacji celowej przekazywanej przez wojewodę.
Czytaj też: Jednolity tekst ucpg dostępny
Dlaczego zmiana jest potrzebna? Według postulujących, z dotychczasowych regulacji (art. 7 ust. 1 pkt. 3 ustawy o samorządzie gminnym) wynika, że usuwanie odpadów niekomunalnych oraz gospodarowanie nimi nie jest zadaniem własnym gminy, a mieści się w zakresie działań administracji rządowej. Art. 26a nie precyzuje z kolei tego kto, w jaki sposób i z jakich środków ma finansować koszty wykonania decyzji. Nie stanowi on więc podstawy do twierdzenia, że „gmina, której organ wykonawczy wydał decyzję, ma obowiązek sfinansowania kosztów jej realizacji, w sytuacji, gdy decyzja nie dotyczy odpadów komunalnych”. Gmina jest więc zobowiązana do pokrywania opisywanych kosztów wyłącznie wtedy, gdy sytuacja dotyczy odpadów komunalnych. By pokrywać koszty usuwania innych odpadów – powinna mieć ku temu stosowną podstawę prawną.

Koordynatorka redakcji
