Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
18.05.2024 18 maja 2024

Morskie farmy wiatrowe pod ochroną wojska. Projekt zmiany ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Do Sejmu trafił projekt ustawy, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa m.in. przyszłym farmom wiatrowym na Bałtyku. MON będzie mógł wydać decyzję o zatopieniu statku wykorzystywanego przez terrorystów.

   Powrót       22 maja 2023       Energia   

W zeszłym tygodniu do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich oraz niektórych innych ustaw(1) (druk nr 3243). Przepisy mają zapewnić Siłom Zbrojnym Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP) możliwość reagowania na potencjalne ataki terrorystyczne wymierzone w infrastrukturę energetyczną na morzu.

- To, że taki atak nie miał jeszcze w naszym kraju miejsca, nie oznacza, że państwo nie powinno mieć rozwiązań prawnych, z których w takiej sytuacji będzie można skorzystać. (…) Projektowane zmiany mają charakter systemowy i zmierzają do uregulowania sytuacji, w których SZ RP mogą zostać użyte do neutralizacji zagrożenia terrorystycznego normowanego zmienianymi ustawami – czytamy w Uzasadnieniu projektu.

Sztuczne wyspy, offshore, rurociągi i terminal regazyfikacyjny

Jak wyjaśniono, SZ RP będą miały możliwość podejmowania działań mających na celu uniemożliwienie przeprowadzenia ataków skutkujących uszkodzeniem infrastruktury krytycznej, takich jak np. zeszłoroczny atak na gazociągi Nord Stream. Projektodawca podkreśla przy tym, że przepisy obejmują szeroko pojętą infrastrukturę energetyczną znajdującą się na morzu. To m.in. międzysystemowy Gazociąg Bałtycki (Baltic Pipe), obiekty, urządzenia i instalacje wchodzące w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, a także wykorzystywane w wyłącznej strefie ekonomicznej: sztuczne wyspy, wszelkiego rodzaju konstrukcje i urządzenia przeznaczone do rozpoznawania lub eksploatacji zasobów, morskie farmy wiatrowe, podmorskie sieci elektroenergetyczne i światłowodowe, rurociągi, a także związaną z nimi infrastrukturę – wyliczono w Uzasadnieniu.

Czytaj też: Pomorze Zachodnie może być fundamentem rozwoju offshore wind na Bałtyku

W projekcie zaproponowano także przepisy dotyczące zapobiegania niebezpieczeństwom, które mogą grozić terminalowi regazyfikacyjnemu skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.

Rozkazy najwyższego szczebla: zatopienie lub zestrzelenie

W sytuacji zagrożenia terrorystycznego Minister Obrony Narodowej będzie mógł podjąć decyzję o zatopieniu statku lub innego obiektu pływającego wykorzystywanego w działaniach terrorystycznych. Przewiduje się ponadto możliwość zestrzelenia statku cywilnego, jeśli na jego pokładzie będą znajdować się wyłącznie zamachowcy.

- Podejmując decyzję o wydaniu rozkazu, należy postępować ze szczególną rozwagą oraz z uwzględnieniem nadrzędności ochrony życia osób postronnych, traktując możliwość zatopienia statku lub obiektu pływającego jako środek ostateczny – dodano w Ocenie Skutków Regulacji.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Przypisy

1/ Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich oraz niektórych innych ustaw:
https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=5B39D5F25E92CE5EC12589B3004DC165

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

PFR inwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny kluczowy dla rozwoju offshore. Gdańsk (08 marca 2024)PSEW i miasto Szczecin będą edukować i otwierać drzwi do kariery w offshore (04 marca 2024)Pięć lat działalności OX2 w Polsce: od wyzwań po osiągnięcia (04 marca 2024)Ile mocy zainstalowanych w energetyce wiatrowej ma Europa? Raport WindEurope (29 lutego 2024)Wsparcie projektów morskich farm wiatrowych (21 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony