Nie będzie kolejnego przedłużenia terminu na wymianę floty pojazdów spalinowych na elektryczne w samorządach – wynika z wyjaśnień wiceministra klimatu i środowiska Ireneusza Zyski.
W odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister Ireneusz Zyska poinformował, że „wydłużenie terminów wynikających z zapisów ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110, 1093, 2269) nie jest w mojej opinii działaniem pożądanym z punktu widzenia konieczności prowadzenia działań na rzecz poprawy jakości powietrza”.
Wiceminister zaznaczył przy tym, że termin został już wcześniej przesunięty – pierwotnie przepis wskazywał, że jednostki samorządu terytorialnego mają posiadać 10 proc. udział pojazdów elektrycznych od 1 stycznia 2020 r. został w 2019 roku zmieniony na 1 stycznia 2022 r. - Mając na uwadze konieczność budowania zaufania i pewność prawa, kolejna zmiana nie jest uzasadniona. Skutkowałaby ona kolejnym odłożeniem w czasie wymiany floty pojazdów spalinowych na elektryczne. Istotne jest, że 1 stycznia 2022 r. jedynie 10 proc. pojazdów samochodowych w posiadanej flocie musi posiadać napęd elektryczny – wyjaśnił Zyska.
Czytaj też: Mobilność miejska musi zmierzyć się z wyzwaniem efektywności energetycznej
Dodał przy tym, że obowiązek posiadania floty aut elektrycznych dotyczy samochodów osobowych obsługujących urząd, których liczba nie jest znacząca. Zyska zwrócił też uwagę, że przedłużenie terminu dotknęłoby te samorządy, które podjęły wysiłek realizacji nałożonych obowiązków i mają w planach osiągnięcie w wymaganym terminie odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych.
W interpelacji do Ministerstwa Klimatu i Środowiska poseł Małgorzata Chmiel (KO) zwróciła uwagę, że część samorządów może mieć problem z zakupem dużej ilości aut elektrycznych w celu spełnienia wymogów wynikających z ustawy o elektromobilności.
Jak wskazała, już 1 stycznia 2025 r. organy administracji państwa mają mieć w swojej flocie samochodowej minimum 50 proc. aut elektrycznych. W tym samym czasie organy jednostek samorządu terytorialnego i jednostki podległe mają mieć 30 proc. samochodów elektrycznych. W związku z tym poseł zapytała resort, czy jest możliwość przedłużenia terminu zakupu samochodów elektrycznych dla jednostek samorządu terytorialnego.
Program "Mój elektryk"
W odpowiedzi na interpelację wiceszef MKiŚ przypomniał także, że samorządy mogą korzystać z prowadzonego przez NFOŚiGW programu „Mój elektryk”. Kierowany jest on do szerokiego grona beneficjentów: osób fizycznych, przedsiębiorców, jednostek samorządu terytorialnego, stowarzyszeń, rolników i innych podmiotów, i ma na celu wsparcie tych podmiotów w pozyskaniu pojazdów elektrycznych. Budżet programu to 700 mln zł.
Jednym z celów ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest stymulowanie procesu wymiany pojazdów spalinowych wykorzystywanych przez administrację publiczną i jednostki samorządu terytorialnego, na pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.