
26 sierpnia br. opublikowano w Dzienniku Ustaw Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 sierpnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Do tekstu ustawy z 11 stycznia 2018 r. dodano zmiany wynikające z:
- ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw;
- ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości;
- ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw;
- ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw;
- ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej;
- ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach w związku z przygotowywaniem i sprawowaniem przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 roku.
Wzięte pod uwagę w jednolitym tekście ustawy modyfikacje, dotyczą także zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed 13 sierpnia br.
Czytaj też: Strefy Czystego Transportu i zeroemisyjne autobusy w dużych miastach. Projekt ustawy w RCL
Ustawa zamiast pogotowia?
Warto odnotować, że trwają prace nad dalszymi zmianami tej ustawy. Niespełna dwa miesiące temu projekt zmian ww. ustawy oraz Prawa ochrony środowiska, pojawił się na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Jak podano w uzasadnieniu, w 2019 r. odnotowano w Polsce 43 tys. przedwczesnych zgonów, do których doszło ze względu na przekroczenie dopuszczalnego poziomu pyłu zawieszonego PM 2,5 w powietrzu. Co więcej, tlenki azotu - będące składowymi elementami spalin oraz smogu - zwiększają ryzyko występowania udarów mózgu, zatorowości płucnej oraz zawałów i migotania przedsionków serca. Przytaczając dane Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE), stwierdzono, że sektor transportu odpowiadał za ok. 4,3% emisji pyłu zawieszonego i ok. 35% emisji tlenków azotu w 2020 r.
20% floty niskoemisyjnej do stycznia 2025 r.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych umożliwia samorządom ustanawianie stref czystego transportu (SCT) obejmujących drogi będące własnością gmin. Oprócz tego, jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zapewnienia autobusom zeroemisyjnym lub autobusom napędzanym biometanem, min. 20% udziału w całkowitej użytkowanej flocie pojazdów do 1 stycznia 2025 r.
Czytaj też: Uprawnienia do emisji już niedługo w sektorze budynków i transportu. ETS2 a efektywność energetyczna

Koordynatorka redakcji