Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
09.08.2025 09 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Jednolity tekst ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest dostępny

   Powrót       27 sierpnia 2024       Planowanie przestrzenne   

26 sierpnia br. opublikowano w Dzienniku Ustaw Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 sierpnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Do tekstu ustawy z 11 stycznia 2018 r. dodano zmiany wynikające z:

Wzięte pod uwagę w jednolitym tekście ustawy modyfikacje, dotyczą także zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed 13 sierpnia br.

Czytaj też: Strefy Czystego Transportu i zeroemisyjne autobusy w dużych miastach. Projekt ustawy w RCL

Ustawa zamiast pogotowia?

Warto odnotować, że trwają prace nad dalszymi zmianami tej ustawy. Niespełna dwa miesiące temu projekt zmian ww. ustawy oraz Prawa ochrony środowiska, pojawił się na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Jak podano w uzasadnieniu, w 2019 r. odnotowano w Polsce 43 tys. przedwczesnych zgonów, do których doszło ze względu na przekroczenie dopuszczalnego poziomu pyłu zawieszonego PM 2,5 w powietrzu. Co więcej, tlenki azotu - będące składowymi elementami spalin oraz smogu - zwiększają ryzyko występowania udarów mózgu, zatorowości płucnej oraz zawałów i migotania przedsionków serca. Przytaczając dane Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE), stwierdzono, że sektor transportu odpowiadał za ok. 4,3% emisji pyłu zawieszonego i ok. 35% emisji tlenków azotu w 2020 r.

20% floty niskoemisyjnej do stycznia 2025 r.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych umożliwia samorządom ustanawianie stref czystego transportu (SCT) obejmujących drogi będące własnością gmin. Oprócz tego, jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zapewnienia autobusom zeroemisyjnym lub autobusom napędzanym biometanem, min. 20% udziału w całkowitej użytkowanej flocie pojazdów do 1 stycznia 2025 r.

Czytaj też: Uprawnienia do emisji już niedługo w sektorze budynków i transportu. ETS2 a efektywność energetyczna

Dominika Góra : Koordynatorka redakcji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NFOŚiGW wspiera rozwój OZE i magazynowanie ciepła w Gliwicach (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony