
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało propozycję rozmieszczenia ogólnodostępnej infrastruktury ładowania oraz tankowania wodoru, która będzie spełniać wymagania unijne.
Propozycja rozwoju i rozmieszczenia infrastruktury jest zgodna z wymaganiami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (AFIR/ 13742/), które zostało przyjęte przez Radę UE 25 lipca 2023 r. Rozporządzenie zostanie opublikowane najprawdopodobniej jesienią tego roku w Dzienniku Urzędowym UE. Zacznie obowiązywać w pierwszej połowie 2024 r.
Czytaj też: Biznes wchodzi w elektromobilność i inwestuje w sieć punktów ładowania
Planowana infrastruktura ładowania dotyczy pojazdów osobowych i lekkich samochodów dostawczych (LDV), pojazdów ciężarowych oraz infrastruktury tankowania wodoru. Ministerstwo zaprosiło do dyskusji w zakresie zaproponowanych lokalizacji. Uwagi można przekazywać mailowo na adres: elektromobilnosc@klimat.gov.pl.
Zgodnie z zapisami AFIR, od 2025 r. stacje szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych o mocy co najmniej 150 kW będą musiały być instalowane w państwach członkowskich UE co 60 km wzdłuż głównych korytarzy transportowych UE, tzw. transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Dodatkowo, od 2025 r. co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km w ramach większej sieci kompleksowej TEN-T o minimalnej mocy 350 kW będą musiały być rozmieszczone także stacje ładowania pojazdów ciężarowych o minimalnej mocy 350 kW z pełnym pokryciem sieci do 2030 r.

Redaktor