Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
02.08.2025 02 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Kanada przeznaczy 1,14 mln dol. kanadyjskich na transport odpadów z Filipin

   Powrót       24 maja 2019       Odpady   

Kanada wyda 1,14 mln dolarów kanadyjskich na powrotny transport do Kanady dwóch tysięcy ton odpadów, których zabrania domagały się od dawna Filipiny - poinformował rząd w Ottawie.

Jak napisano w komunikacie, kanadyjska filia francuskiej firmy Bollore Logistics otrzymała zlecenie na przetransportowanie 69 kontenerów odpadów, które od sześciu lat pozostają w portach na Filipinach. W najbliższych dniach rozpoczną się prace nad logistyką transportu, który ma dotrzeć do Kanady do końca czerwca br.

Utylizacja odpadów będzie przeprowadzona w Kanadzie

- Bezpieczna i ekologiczna utylizacja będzie przeprowadzona w Kanadzie do końca lata br. - napisano w komunikacie. 1,14 mln CAD z budżetu pokryje koszty transportu i utylizacji.

Odpady przypłynęły z Kanady na Filipiny w latach 2013-2014 w ponad 100 kontenerach oznaczone jako „odpady wtórne” i miał to być plastik nadający się do recyklingu. Okazało się jednak, że w części kontenerów były m.in. odpady komunalne. W związku z tym Manila zażądała, aby Ottawa zabrała odpady.

Filipiny postawiły Kanadzie ultimatum: kontenery miały być zabrane do 15 maja. Prezydent Filipin Rodrigo Duterte nakazał urzędnikom znalezienie prywatnej firmy żeglugowej, która miałaby odwieźć odpady do Kanady.

W związku z tą sytuacją filipiński rząd odwołał w zeszłym tygodniu swojego ambasadora i konsulów w Kanadzie. Przy okazji minister spraw zagranicznych Filipin Teodoro Locsin zarzucił odwoływanym dyplomatom, że nie zrobili dość, by nakłonić władze Kanady do działania. Oskarżył ich, że utrzymywali dobre relacje z władzami Kanady, co miało im ułatwić ewentualną emigrację do tego kraju. A znany z porywczości Duterte oznajmił niedawno, że jest gotów "wypowiedzieć Kanadzie wojnę".

Sprawa odpadów była w ub. tygodniu przedmiotem rozmowy kanadyjskiej minister spraw zagranicznych Chrystii Freeland z jej filipińskim odpowiednikiem. Freeland zapewniała wówczas, że rząd Kanady zamierza zabrać kontenery.

Odpady wysłała firma Chronic Inc.

Kontenery zostały wysłane w latach 2013-2014 przez kanadyjską firmę Chronic Inc. do dwóch filipińskich odbiorców. Kanadyjska firma oznaczyła kontenery jako zawierające plastikowe odpady, mimo że był to plastik pomieszany z metalem, papierem i innymi odpadami. Komunikat rządowy wyraźnie wymienia Chronic Inc., firmę z Whitby, tę samą, której właściciel Jim Makris jeszcze w 2014 r. w wypowiedzi cytowanej m.in. portalu Durhamregion.com ostro zaprzeczał ujawnionym właśnie informacjom o rzeczywistej zawartości kontenerów. Twierdził, że transport składał się w 95 proc. z plastiku i został kupiony od firmy z Vancouver. Obecnie firma – według np. wyszukiwarki Manta.com – zajmuje się sprzedażą ubrań i zatrudnia jedną osobę. Jak komentowały kanadyjskie media, najwyraźniej firma „pozostaje w uśpieniu”.

W 2016 r. Kanada zmieniła swoje przepisy tak, by uniemożliwić eksport odpadów. Jak podkreślił rząd w komunikacie, „Kanada rozważa obecnie swoje opcje, by pociągnąć do odpowiedzialności strony odpowiadające za tę sytuację".

W Kanadzie jest duża wspólnota imigrancka z Filipin, według spisu powszechnego z 2016 r. - ponad 850 tys. osób. Jednak relacje z obecnym prezydentem Filipin są napięte. Rok temu Duterte zerwał kontrakt na zakup w Kanadzie 16 helikopterów, gdy rząd w Ottawie zdecydował się przejrzeć kontrakt pod kątem respektowania praw człowieka. Wojsko filipińskie jest oskarżane o łamanie praw człowieka, w tym tortury i zabójstwa podczas walk z terrorystami i rebeliantami.

z Toronto Anna Lach (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)XI edycja konkursu GreenEvo. Nabór wniosków dla zielonych technologii do 25 marca br. (27 stycznia 2025)Konsultacje społeczne nowego programu biogazowego (20 stycznia 2025)25 ton nielegalnych odpadów przechwycone na Dolnym Śląsku (20 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony