Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
02.08.2025 02 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

KE proponuje utrzymanie wyjątków w systemie ETS dla lotnictwa

   Powrót       03 lutego 2017       Planowanie przestrzenne   

Komisja Europejska (KE) zaproponowała w piątek poprawki do unijnego systemu pozwoleń na emisję CO2 dla lotnictwa. KE chce, by loty międzynarodowe do i poza UE nadal były wyłączone z systemu, aby dać czas na wdrożenie światowego porozumienia ws. emisji w lotnictwie.

Wyjątek z systemu ETS (ang. emission trading system) dla lotów międzynarodowych do i poza UE wprowadzono na lata 2013-2016. Systemem pozwoleń handlu na emisję gazów cieplarnianych objęte są loty pomiędzy lotniskami wewnątrz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli w państwach UE, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu. W piątek KE zaproponowała, by ta zasada obowiązywała jeszcze przynajmniej przez cztery lata.

Propozycja KE ma ułatwić wdrożenie uzgodnionego w październiku 2016 r. światowego porozumienia sektora lotniczego pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Przewiduje ono, że po 2020 roku linie lotnicze będą musiały równoważyć wzrost emisji. W praktyce chodzi o kupowanie przez przewoźników "jednostek emisyjnych", które będą generowane przez projekty mające na celu redukcję CO2 w innych działach gospodarki (np. przez odnawialne źródła energii). Do 2026 roku udział w systemie ma być dobrowolny, dopiero od 2027 stanie się obowiązkowy.

UE włączyła lotnictwo w system pozwoleń na emisję od 2012 roku. Według KE w latach 2013-2016 system ETS przyczynił się do ograniczenia emisji CO2 przez sektor lotniczy o 65 mln ton. Zaproponowane w piątek zmiany w systemie wymagają zgody europarlamentu i rządów państw członkowskich UE. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Branża cementowa pracuje nad technologią wychwytywania CO2 (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony