Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.08.2025 14 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Kiedy ujrzymy rozmawiające ze sobą samochody? Według nowych przepisów już w tym roku

   Powrót       15 marca 2019       Planowanie przestrzenne   

Nowoczesne technologie umożliwiające np. „porozumiewanie się” samochodów między sobą nie są już tylko fantazjami z filmów, ale stają się naszą rzeczywistością. W środę Komisja Europejska przyjęła nowe zasady, dzięki którym wdrażanie inteligentnych systemów transportowych na europejskich drogach nabierze tempa(1).

Zgodnie z wprowadzanymi przepisami od tego roku pojazdy, znaki drogowe i autostrady będą wyposażane w technologie do wysyłania standardowych wiadomości do użytkowników wokół nich. Wysyłane będą na przykład informacje o niebezpiecznych sytuacjach, robotach drogowych czy czasie działania sygnalizacji świetlnej. Według Komisji dzięki wdrażaniu inteligentnych systemów transportowych (ITS) wzrośnie bezpieczeństwo na drogach, a transport drogowy w UE stanie się czystszy i bardziej wydajny. Jest to także kolejny krok ku upowszechnieniu autonomicznych pojazdów. Komisja podkreśla, że nowe zasady są zgodne z zaprezentowanymi przez Komisję Junckera propozycjami w zakresie czystej mobilności oraz wpisują się w przygotowania do przejścia na gospodarkę neutralną dla klimatu w drugiej połowie tego stulecia.

Komisja przedstawia więc ITS niemalże w samych superlatywach. Z drugiej jednak strony pojawiają się też pewne obawy związane z wdrażaniem nowoczesnych technologii w miastach i na drogach, jak na przykład ochrona danych osobowych obywateli czy odporność na cyberataki.

Przyjęty przez KE akt Kooperatywnych Inteligentnych Systemów Transportowych (ang. Cooperative Intelligent Transport Systems - C-ITS) ma formę aktu delegowanego. Oznacza to, że Parlament Europejski i Rada mają teraz dwa miesiące na zgłoszenie ewentualnego sprzeciwu wobec jego wejścia w życie.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Przypisy

1/ Więcej informacji można znaleźć na stronie KE:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-19-1649_en.htm

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

41 mln zł na redukcję emisji metanu dla PSG (29 października 2024)Smart City Forum: nowoczesne rozwiązania dla inteligentnych miast! (21 października 2024)Konsultacje publiczne ws. KPEiK rozpoczęte (14 października 2024)Projekty close-to-market w Programie LIFE, czyli biznes na rzecz klimatu i środowiska (07 października 2024)Już w listopadzie zapraszamy na Jesienny Kongres Wodoru (01 października 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony