Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.

Podpisano umowę ws. budowy nowego szlaku kolejowego na Śląsku

a+a-    Powrót       07 lutego 2020       Transport   

Ponad 7 milionów złotych otrzymała spółka CPK z unijnego instrumentu „Łącząc Europę(1)” na dokumentację przygotowawczą budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i dalej do istniejącej linii pomiędzy Chybiem a Żorami. W środę przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny podpisali umowę o współpracy, która daje zielone światło do realizacji projektu na poziomie krajowym.

Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy nowego, brakującego połączenia kolejowego o charakterze transgranicznym pomiędzy Chybiem a Żorami, Jastrzębiem-Zdrój a przejściem granicznym Polska - Czechy.

Całkowita wartość projektu to 14 mln zł

Całkowita wartość projektu to ponad 14 milionów złotych, z czego połowę będą stanowiły środki unijne z instrumentu „Łącząc Europę”(CEF). Centralny Port Komunikacyjny (CPK) po raz pierwszy sięgnie po środki unijne w ramach tego instrumentu.

- Inwestycja ma dwa wymiary – lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, jednego z największych miast w Unii Europejskiej, które nie ma dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Gdzie w tym wszystkim CPK? Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu i Warszawy z różnych kierunków. Dziś fundusze unijne dofinansowują pierwszy krok tej inwestycji, czyli przygotowanie dokumentacji. Zabiegamy o to, by w przyszłości wsparły również inne połączenia kolejowe prowadzące do lotniska – zaznaczyła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Projekt CEF przyczyni się do usunięcia brakującego ogniwa na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami.

Inwestycja realizowana przez spółkę CPK to ważny element z punktu widzenia realizacji założeń Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zgodnie z Programem kolejowym CPK projekt stanowi odcinek szprychy numer 7 CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) –– Czechowice-Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój – granica państwa.

Źródło: MFiPR

Przypisy

1/ Instrument Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility - CEF) to instrument, który został utworzony w celu wsparcia rozwoju transeuropejskiej sieci (TEN-T) w sektorach transportu, energii i telekomunikacji. Łączny budżet CEF w latach 2014-2020 to 30,6 mld EUR, z czego 24,2 mld zostało przeznaczone na transport. Środki te przeznaczone są na budowę systemu czystego, bezpiecznego, inteligentnego i zrównoważonego transportu, dlatego też większość dotacji przyznawanych jest na inwestycje kolejowe.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W poszukiwaniu zrównoważonego transportu, czyli żegluga czy kolej? (10 marca 2020)Kolej Plus z podpisem Prezydenta. Budżet programu to ponad 6,5 mld zł (05 marca 2020)Zużyte podkłady kolejowe to problem środowiskowy i świadomościowy (28 lutego 2020)Łódź: Powstanie podziemny węzeł kolejowy (07 lutego 2020)Jak ograniczyć smog transportowy w miastach? Bez kija i marchewki się nie obędzie (15 stycznia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony