Program pomocowy dla transportu intermodalnego, przygotowany przez ministrów rozwoju i finansów, został zaakceptowany na szczeblu unijnym. Komisja Europejska podjęła przychylną decyzję 31 października br. Oznacza to uruchomienie mechanizmów finansowego wsparcia przeznaczonych na budowę i modernizację infrastruktury wykorzystywanej w przewozach intermodalnych, w tym zakup taboru kolejowego. Przyjęcie programu pomocowego stanowi ważny krok na drodze do realizacji postanowień Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w obszarze transportu. Wartość programu szacowana jest na kwotę 1 mld zł.
Przyszłość transportu kolejowego
Czym jest transport intermodalny?
Transport intermodalny polega na przewozie ładunków więcej niż jednym środkiem transportu. Najważniejszą cechą tego rodzaju przewozów jest możliwość stosowania kontenera lub nadwozia wymiennego, które pozwalają na szybkie przeniesienie ładunków, bez konieczności przeładowywania samych towarów. W przypadku transportu intermodalnego za przewóz ładunków różnymi środkami transportu odpowiedzialny jest jeden wykonawca.
Transport kolejowy może być wykorzystywany w przewozach intermodalnych na trzy sposoby. Pierwszym jest użytkowanie kolejowych terminali towarowych w pierwszej kolejności, a następnie przeniesienie ciężaru na transport drogowy. Kolejnym jest wykorzystanie stacji kolejowym w celu skonsolidowania i zaplanowania dalszego transportu. Ostatnim natomiast jest włączenie transportu ładunków w ramy usług i infrastruktury pasażerskiego transportu kolejowego.
10 proc. rocznie
Mimo że transport intermodalny jest w Polsce młodym rynkiem, to w perspektywie ma rosnąć w tempie około 10 proc. rocznie. Obecny udział intermodalnej pracy przewozowej w całkowitej pracy przewozów ładunków wynosi niecałe 5 proc. W tym najwięcej (około 14 proc.) generowane jest przez przedsiębiorstwa handlu zagranicznego obsługiwane przez obcych armatorów morskich.
Jednym z założeń rozwoju transportu intermodalnego w Polsce jest doprowadzenie do zwiększenia jego udziału, aby do 2020 roku osiągnął średni poziom odpowiedni dla krajów Unii Europejskiej, tj.10-15 proc. udział w ramach transportu kolejowego.
Strategiczne położenie
Przez Polskę, ze względu na strategiczne położenie geograficzne, prowadzą liczne korytarze transportowe - zarówno w kierunku północ-południe, jak i wschód-zachód. Mimo korzyści płynących ze zwiększania udziału transportu kolejowego, wciąż około 80 proc. przewozów kontenerowych z portów realizowana jest przez transport drogowy.
Natalia Rytelewska-ChilczukDziennikarz, specjalista ds. ochrony środowiska