
© Michal
Ministerstwo Infrastruktury otworzyło konsultacje publiczne Krajowego Programu Kolejowego(1) do 2030 r. z perspektywą inwestycyjną do 2032 r. Rozwój kolei ma w tym czasie pochłonąć łącznie 80 mld zł.
W dokumencie odniesiono się do planów unijnych (patrz: Zielony Ład), w tym odnoszących się do ograniczenia transportu drogowego na rzecz kolejowego i śródlądowego. - Ponieważ transport odpowiada za jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w UE, będzie on odgrywał kluczową rolę w realizacji tego celu: do 2050 roku wielkość emisji w sektorze transportu ma spaść o 90%. Priorytetowym zadaniem będzie przesunięcie znacznej części ładunków przewożonych obecnie w transporcie drogowym (75% śródlądowego transportu towarowego) na kolej i śródlądowe drogi wodne – czytamy w projekcie. Autorzy podkreślają przewagi transportu kolejowego nad drogowym. Wyliczono m.in. niższe koszty transportu kolejowego w przeliczeniu na pasażera (czy też na jednostkę ładunku), mniejsze emisje gazów cieplarnianych i hałasu, a także mniejszą zajętość terenu.
Elektryfikacja kolei
KPK stawia w wysokim priorytecie przenoszenie przewozów z dróg na kolej, w szczególności na odległościach przekraczających 300 km.
- Ponadto KPK zakłada elektryfikacje wybranych linii kolejowych, co w sposób szczególny wpływa na redukcję emisji gazów cieplarnianych – czytamy w programie. Co warte przytoczenia, elektryfikacja linii kolejowych jest wdrażana przez wzgląd na „zidentyfikowane potrzeby w zakresie poprawy efektywności sieci (poprawa przepustowości)”. Zdaniem autorów dokumentu elektryfikacja „oddziałuje bezpośrednio na poprawę stanu środowiska, a w szczególności na poprawę warunków klimatycznych”.
Wiele z inwestycji towarzyszy projektowi budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Atrakcyjność kolei mają zwiększyć m.in. projekty wyliczone w dokumencie, które obejmują poprawę dostępu kolejowego do portów – w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz Gdańsku (odpowiednio – 2,07 mld zł, 1,62 mld zł i 1,23 mld zł). Cały dokument zawiera listę ponad 200 projektów, ze wskazaniem różnorodnych źródeł finansowania (m.in. CEF2, FENIKS 2021-2027, Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027).
Cały dokument dostępny jest na stronach MI, a na konsultacje przewidziano 40 dni (ruszyły 21 kwietnia br.).

Redaktor naczelna, sozolog

Przypisy
1/ Dokument wraz z informacją o tym, jak składać uwagi, znajduje się tutaj:https://www.gov.pl/web/infrastruktura/konsultacje-publiczne-projektu-krajowego-programu-kolejowego-do-2030-roku-z-perspektywa-do-roku--2032