Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Koleje zyskają program rozwoju do 2030 r. Na konsultacje przewidziano 40 dni

Jak zostanie rozdysponowane 80 mld zł na rozwój kolei? Listę projektów zawiera nowo opublikowany projekt Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. To aktualizacja dokumentu obowiązującego do końca br.

   Powrót       24 kwietnia 2023       Planowanie przestrzenne   
Rozwój kolei

Ministerstwo Infrastruktury otworzyło konsultacje publiczne Krajowego Programu Kolejowego(1) do 2030 r. z perspektywą inwestycyjną do 2032 r. Rozwój kolei ma w tym czasie pochłonąć łącznie 80 mld zł.

W dokumencie odniesiono się do planów unijnych (patrz: Zielony Ład), w tym odnoszących się do ograniczenia transportu drogowego na rzecz kolejowego i śródlądowego. - Ponieważ transport odpowiada za jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w UE, będzie on odgrywał kluczową rolę w realizacji tego celu: do 2050 roku wielkość emisji w sektorze transportu ma spaść o 90%. Priorytetowym zadaniem będzie przesunięcie znacznej części ładunków przewożonych obecnie w transporcie drogowym (75% śródlądowego transportu towarowego) na kolej i śródlądowe drogi wodne – czytamy w projekcie. Autorzy podkreślają przewagi transportu kolejowego nad drogowym. Wyliczono m.in. niższe koszty transportu kolejowego w przeliczeniu na pasażera (czy też na jednostkę ładunku), mniejsze emisje gazów cieplarnianych i hałasu, a także mniejszą zajętość terenu.

Elektryfikacja kolei

KPK stawia w wysokim priorytecie przenoszenie przewozów z dróg na kolej, w szczególności na odległościach przekraczających 300 km.

- Ponadto KPK zakłada elektryfikacje wybranych linii kolejowych, co w sposób szczególny wpływa na redukcję emisji gazów cieplarnianych – czytamy w programie. Co warte przytoczenia, elektryfikacja linii kolejowych jest wdrażana przez wzgląd na „zidentyfikowane potrzeby w zakresie poprawy efektywności sieci (poprawa przepustowości)”. Zdaniem autorów dokumentu elektryfikacja „oddziałuje bezpośrednio na poprawę stanu środowiska, a w szczególności na poprawę warunków klimatycznych”.

Wiele z inwestycji towarzyszy projektowi budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Atrakcyjność kolei mają zwiększyć m.in. projekty wyliczone w dokumencie, które obejmują poprawę dostępu kolejowego do portów – w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz Gdańsku (odpowiednio – 2,07 mld zł, 1,62 mld zł i 1,23 mld zł). Cały dokument zawiera listę ponad 200 projektów, ze wskazaniem różnorodnych źródeł finansowania (m.in. CEF2, FENIKS 2021-2027, Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027).

Cały dokument dostępny jest na stronach MI, a na konsultacje przewidziano 40 dni (ruszyły 21 kwietnia br.).

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Dokument wraz z informacją o tym, jak składać uwagi, znajduje się tutaj:
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/konsultacje-publiczne-projektu-krajowego-programu-kolejowego-do-2030-roku-z-perspektywa-do-roku--2032

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Tabor na tory (13 marca 2024)Duńskie firmy zastanowią się, jak wykorzystać ciepło z metra warszawskiego (02 lutego 2024)Statki na niebie (23 stycznia 2024)Fundusze europejskie na budowę dróg w Polsce zagrożone (27 grudnia 2023)Usługi ekosystemowe ponad funkcje gospodarcze. Jak mądrze zarządzać wodami w Polsce? (20 grudnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony