Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Kolejny krok w walce ze smogiem to redukcja emisji z transportu

   Powrót       11 października 2018       Ryzyko środowiskowe   

Od 4 listopada konsumenci będą mogli zażądać od sprzedających świadectwa jakości węgla - poinformował pełnomocnik rządu ds. rządowego programu Czyste Powietrze Piotr Woźny. Dodał, że rząd teraz będzie chciał zmierzyć się m.in. z problemem smogu pochodzącego z transportu. Zwrócił uwagę, że udało się do tej pory zrealizować kilka podstawowych filarów planu walki ze smogiem.

Woźny poinformował, że od 4 listopada kupujący będą mogli żądać od sprzedawców świadectw jakości węgla. - Myślę, że to przyniesie gigantyczną zmianę. Po raz pierwszy sprzedawcy będą mogli być rozliczani z tego, czym handlują. Pojawi się obowiązek, by dokumentował jakość produktu, który sprzedaje klientowi - zaznaczył pełnomocnik.

Obowiązek posiadania świadectw jakości węgla wynika z ustawy, jak i rozporządzeń dot. jakości paliw stałych. Mimo, że przepisy zakazują sprzedaży mułów i flotokoncentratów, to jednak dają okres przejściowy (do 30 czerwca 2020 r.) na handel gorszej jakości miałów węglowych. To rozwiązanie zostało skrytykowane przez organizacje pozarządowe zajmujące się walką ze smogiem.

Woźny zapowiedział jednak, że "jest umówiony z resortem energii" na nowelizację tych przepisów. Chodzi o to, by gorszej jakości miałami nie można było palić w kotłach służących ogrzaniu domostwa, by z takiego paliwa mogli korzystać przedsiębiorstwa ogrodnicze, rolnicze, małe zakłady produkcyjne.

Będzie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym

Wiceprezes NFOŚiGW poinformował, że w ciągu najbliższych miesięcy, będzie chciał się skupić na rozwiązaniu m.in. problemu smogu transportowego. Wskazał, że chodzi tu m.in. o nowelizację Prawa o ruchu drogowym, nad którym pracuje resort infrastruktury. Ustawa miałaby wprowadzić nadzór nad stacjami kontroli pojazdów. - Dobre uregulowanie tego, w jaki sposób przeprowadzane są badania diagnostyczne, jak są zapisywane i przechowywane, jaki sprzęt musi być w takich stacjach, byłoby narzędziem do tego, by zabrać się za walkę ze smogiem komunikacyjnym, plagą wycinania filtrów DPF (filtrów cząstek stałych) - ocenił.

Woźny dodał, że do końca 2019 roku chciałby też, by została uchwalona specustawa i program wspierający sektor ciepłowniczy w rozwoju sieci. Przyznał, że jedna z rekomendacji rządu dot. rozwoju ciepłownictwa w budownictwie jednorodzinnym się nie sprawdziła. Chodzi m.in. o koszty jak i otoczenie regulacyjne. - We wtorek na Komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów zmieniliśmy tę rekomendację i postanowiliśmy skoncentrować się na sektorze ciepłowniczym i wsparciu budynków wielorodzinnych – poinformował. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Za 1.5 roku może zabraknąć środków na „Czyste Powietrze”. PAS (17 kwietnia 2024)Rada UE przyjmuje dyrektywę o emisjach przemysłowych (15 kwietnia 2024)PE a dyrektywa ws. ochrony gleby (12 kwietnia 2024)Mobilne płuca PAS. 5. edycja kampanii (02 kwietnia 2024)Zielona Koalicja dla Zdrowia – jakie cele i strategia działania? (26 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony