Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
15.08.2025 15 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Dziewięć krajów wezwało KE do ustalenia daty zakazu sprzedaży aut z silnikami spalinowymi

   Powrót       11 marca 2021       Planowanie przestrzenne   

Dziewięć krajów UE wezwało w środę Komisję Europejską do ustalenia konkretnej daty, po której sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi na terytorium Wspólnoty będzie zakazana. Ma to przyspieszyć proces przestawiania się przemysłu motoryzacyjnego na samochody z napędem elektrycznym.

- Producenci samochodów coraz częściej inwestują w rozwój i produkcję pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, ale proces przejścia wymaga przyspieszenia. Abyśmy mogli zrealizować nasze krótko- i długoterminowe ambicje klimatyczne oraz zapewnić transformację w kierunku zrównoważonego sektora transportu, musimy dawać (...) wyraźne sygnały producentom, właścicielom flot i konsumentom. Dlatego ważnym zadaniem dla nas jako prawodawców jest zachęcanie producentów do udostępniania na rynku pojazdów o zerowej emisji - czytamy w liście do Komisji, który na swojej stronie internetowej opublikowało stałe przedstawicielstwo Holandii przy UE. Oprócz tego kraju pod inicjatywą podpisały się też Austria, Belgia, Dania, Grecja, Malta, Irlandia, Litwa i Luksemburg.

- Aby osiągnąć ten cel, my - podpisane poniżej państwa członkowskie - liczymy na ustalenie ambitnych i opłacalnych ram, które (...) będą wspierać przyspieszone przejście na pojazdy bezemisyjne. (...) Zachęcamy Komisję Europejską do przedstawienia oceny i konkretnej propozycji daty zaprzestania sprzedaży (nowych samochodów osobowych i dostawczych) z silnikami benzynowymi i Diesla - piszą autorzy pomysłu.

Regulacje ułatwiające zieloną transformację

Apelują też do KE o opracowanie regulacji ułatwiających zieloną transformację - zarówno na szczeblu UE, jak i w poszczególnych krajach członkowskich. - Potrzebujemy przejrzystych ram prawnych na szczeblu UE, które umożliwią państwom członkowskim podjęcie działań na szczeblu krajowym w celu zachęcenia do wczesnego wycofywania nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami benzynowymi i wysokoprężnych - podkreślają.

Postulują też rozbudowę "infrastruktury dla bezemisyjnej mobilności". (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NFOŚiGW wspiera rozwój OZE i magazynowanie ciepła w Gliwicach (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony