Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
24.04.2024 24 kwietnia 2024

Dziewięć krajów wezwało KE do ustalenia daty zakazu sprzedaży aut z silnikami spalinowymi

   Powrót       11 marca 2021       Planowanie przestrzenne   

Dziewięć krajów UE wezwało w środę Komisję Europejską do ustalenia konkretnej daty, po której sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi na terytorium Wspólnoty będzie zakazana. Ma to przyspieszyć proces przestawiania się przemysłu motoryzacyjnego na samochody z napędem elektrycznym.

- Producenci samochodów coraz częściej inwestują w rozwój i produkcję pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, ale proces przejścia wymaga przyspieszenia. Abyśmy mogli zrealizować nasze krótko- i długoterminowe ambicje klimatyczne oraz zapewnić transformację w kierunku zrównoważonego sektora transportu, musimy dawać (...) wyraźne sygnały producentom, właścicielom flot i konsumentom. Dlatego ważnym zadaniem dla nas jako prawodawców jest zachęcanie producentów do udostępniania na rynku pojazdów o zerowej emisji - czytamy w liście do Komisji, który na swojej stronie internetowej opublikowało stałe przedstawicielstwo Holandii przy UE. Oprócz tego kraju pod inicjatywą podpisały się też Austria, Belgia, Dania, Grecja, Malta, Irlandia, Litwa i Luksemburg.

- Aby osiągnąć ten cel, my - podpisane poniżej państwa członkowskie - liczymy na ustalenie ambitnych i opłacalnych ram, które (...) będą wspierać przyspieszone przejście na pojazdy bezemisyjne. (...) Zachęcamy Komisję Europejską do przedstawienia oceny i konkretnej propozycji daty zaprzestania sprzedaży (nowych samochodów osobowych i dostawczych) z silnikami benzynowymi i Diesla - piszą autorzy pomysłu.

Regulacje ułatwiające zieloną transformację

Apelują też do KE o opracowanie regulacji ułatwiających zieloną transformację - zarówno na szczeblu UE, jak i w poszczególnych krajach członkowskich. - Potrzebujemy przejrzystych ram prawnych na szczeblu UE, które umożliwią państwom członkowskim podjęcie działań na szczeblu krajowym w celu zachęcenia do wczesnego wycofywania nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami benzynowymi i wysokoprężnych - podkreślają.

Postulują też rozbudowę "infrastruktury dla bezemisyjnej mobilności". (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Biowodór i e-paliwa na horyzoncie (24 kwietnia 2024)Zmniejszanie strat granulatu z tworzyw sztucznych to priorytet. Opinia KR (22 kwietnia 2024)Guma, plastik i tektura. Nielegalne odpady wróciły do Niemiec (22 kwietnia 2024)FEPW. Mielec i Biała Podlaska z umowami na zrównoważoną mobilność miejską; informacje o drugim naborze (18 kwietnia 2024)Budynki, transport, edukacja. Unijny panel obywatelski o efektywności energetycznej (17 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony